Tunnetko kuuluvasi joukkoon? Näin suomalainen eli ja oli vuonna 2015

0

Kuinka monta kuppia kahvia olet juonut tänään? Suomalainen nauttii keskimäärin kolmesta neljään kuppia kahvia päivässä. Kahvinkulutuksemme on vakiintunut noin kymmeneen kiloon per vuosi. Vähän yli puolet kahvinjuojista nauttii kahvinsa maidon kanssa.

Ja jos uuden puhelimen hankinta tuli ajankohtaiseksi vuonna 2015, uuden luurin valinta kohdistui melko varmasti Applen iPhone 6:een. Se oli esimerkiksi Soneran ja Elisan myydyin puhelin kuluvana vuonna.

Kun suomalainen laittoi Spotifystä musiikkia soimaan, se oli todennäköisimmin Cheek. Jare Tiihonen alias Cheek oli kuluvan vuoden kuunnelluin artisti musiikkipalvelu Spotifyssä.
Kuunnelluin yksittäinen kappale oli Lean on artistilta Major Lazer (feat. MO & DJ Snake).

Jos taas Suomessa laitettiin musiikkia tulemaan Youtubesta, se oli todennäköisimmin Teflon Brothersin Pämppää (ft. Sahamies). Sitä on katsottu yli 4 miljoonaa kertaa, ja se Suomen katselluin musiikkivideo.
Youtuben kahdeksan katsotuinta musiikkivideota olivat suomalaisia. Listalla vahvimmin edustettuina ovat Antti Tuisku, Robin sekä Elastinen. Kaikki kolme esiintyvät kahdella top kymppi -listan videolla.

Kun suomalainen lähti ulkomaanlomalle vuonna 2015, kohde oli melko varmasti Lontoo. Se oli suosituin ulkomaankohde ainakin alkuvuonna 2015. Kakkosena tuli Tallinna ja kolmantena Barcelona.

 

Kun suomalainen katseli televisiota, hän katsoi sitä melkoisella varmuudella eduskuntavaalien tulosiltana 19.4.2015. Vaalituloksen jännittäminen sai TV1:n ruudun ääreen lähes 2,8 miljoonaa suomalaista. Suosituin katseluhetki oli kello 20:44.

Kun suomalainen katseli telkkarista urheilua, hän teki sen erityisesti 14. toukokuuta, jolloin Suomi pelasi Tsekkiä vastaan jääkiekon MM-kisojen puolivälierässä. Silloin MTV3:n lähetystä seurasi lähes 2 miljoonaa suomalaista.

Miesten perinteisen tavan hiihtoa Ruotsin MM-kisoissa seurasi myös valtava yleisö. 1. maaliskuuta ruudun ääressä oli 1,6 miljoonaa katsojaa.

Kun suomalainen katsoi telkkarista viihdettä, se oli todennäköisesti ainakin 10. tammikuuta, jolloin sketsiohjelma Kingi keräsi reilun 1,8 miljoonan yleisön.

Kun suomalainen laittoi autossa radion päälle, kaiuttimista kuului yleisimmin Yle Radio Suomi. Jokainen suomalainen kuunteli loppuvuodesta keskimäärin 57 minuuttia Radio Suomea joka vuorokausi.
Jos radionkuuntelija valitsi kaupallisen aseman, se oli todennäköisesti Radio Suomipop.

Suomalaisten suosikkiruoka on tänäkin vuonna jauhelihakastike. Lapsiperheet ovat jauhelihan suurkuluttajia, kertoo Lihalehti elokuussa 2015.  Jauhelihakastike on kaikista yleisin perheissä, joissa on alle 15-vuotiaita lapsia. Jauhelihakastiketta syödään myös hyvällä halulla ja joka toinen suomalainen  kertoo syövänsä jauhelihakastiketta erittäin mielellään.
Lounaaksi suomalainen syö mielellään lasagnea. Tämä selvisi Amica.fi-sivuston lempilounasruokakyselyssä alkuvuonna.

Aamiaiseen suomalainen käyttää keskimäärin viisi minuuttia. Näin tekee noin puolet kansasta. Joka kymmenes sanoo selviävänsä aamiaisesta minuutissa, kertoo Fazerin tilaama kuluttajakysely. Perusaamiaiseen kaksi kolmasosaa suomalaisista haluaa leipää ja kahvia.

Kahta ei suomalainen vaihda, nimittäin sukkia kahteen tai kolmeen vuoteen! Suomalaiskuluttajat pitävät käytössä samoja sukkia ja alusvaatteita keskimäärin 2–3 vuotta, kertoo Helsingin yliopiston alkuvuonna julkaisema kuluttajakysely. Sen sijaan housuja, hameita ja puseroita käytetään keskimäärin yli viisi vuotta, ulkovaatteita 7,5 vuotta.
Suurin syy vaatteiden pois heittämiseen oli se, että ne kuluivat rikki tai olivat kooltaan sopimattomia.