Keskon pääjohtaja kommentoi ruokakeskustelua Loimaan vierailullaan

0
K-Citymarketit ja muut K-ketjun kaupat uudistuvat paikkakunnan näköisiksi ja kauppiaat nostetaan toiminnan keskiöön- – Kauppiaat tuntevat alueen kuluttajien tarpeet ja kilpailutilanteen, pääjohtaja Mikko Helander sanoo. Loimaalla esiin nousee perinne, jota on kaupassa näkyvillä jo nyt. – Isoäitini Aili Koenkytö piti Haaralla talouskauppaa pappani Einarin kanssa, kauppias Jyrki Koenkytö sanoo. Helander kävi tutustumassa kaupan lisäksi myös paikalliseen koripallohuumaan Bisonsin ottelussa. Kuva: Kati Uusitalo
K-Citymarketit ja muut K-ketjun kaupat uudistuvat paikkakunnan näköisiksi ja kauppiaat nostetaan toiminnan keskiöön- – Kauppiaat tuntevat alueen kuluttajien tarpeet ja kilpailutilanteen, pääjohtaja Mikko Helander sanoo. Loimaalla esiin nousee perinne, jota on kaupassa näkyvillä jo nyt. – Isoäitini Aili Koenkytö piti Haaralla talouskauppaa pappani Einarin kanssa, kauppias Jyrki Koenkytö sanoo. Helander kävi tutustumassa kaupan lisäksi myös paikalliseen koripallohuumaan Bisonsin ottelussa. Kuva: Kati Uusitalo

LOIMAA – Minut on yllättänyt se, miten paljon keskustelua ruoan hinnasta käydään mielikuvien pohjalta. On tosiasia, että ruoka on Suomessa kalliimpaa kuin muualla Euroopassa, mutta meillä verojen osuus ruoan hinnasta on hieman yli 40 prosenttia, kun se Euroopassa on vähän yli 20, Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo.
Hänen mukaansa jo vuosia jatkuneessa keskustelussa on sivuutettu myös hintatason suhteuttaminen suomalaisten ostovoimaan.
– Siihen suhteutettuna ruoka ei ole kallista.
Helander muistuttaa, että Suomessa on vain 5,5 miljoonaa kuluttajaa. Se, että kauppoja on silti ison maan joka kolkassa tarkoittaa hänen mielestään sitä, että ala on Suomessa tehokkaasti johdettu ja hoidettu.
– On hyvä, että kilpailu on kovaa. Se näkyy kuluttajalle alhaisempina hintoina.

Kati Uusitalo

Lue lisää 19.3.2016 lehdestä