Robottien rakentelu opettaa peruskoululaisille koodausta

0
Lotta Kylä-Uuppo ja Jenna Pietilä ovat digituutoreita, jotka kiertävät luokissa opettajien apuna. – Olen oppinut ainakin sen, että tekniikka on näin hienoa, Kylä-Uuppo pohtii. Kuva: Kiti Salonen

LOIMAA/KESKUSKOULU Lotta Kylä-Uuppo, 11,  ja Jenna Pietilä, 11, istuvat luokan lattialla tyynyjen päällä ja tutkivat tarkasti tablettia. Ruudulla näkyviä ohjeita noudattamalla Lego-palikoista ja keskusyksiköstä rakentuu robotti, jonka voi ohjelmoida liikkumaan ja vaihtamaan väriä.

Lotta Kylä-Uuppo ja Jenna Pietilä ovat digituutoreita, jotka kiertävät luokissa opettajien apuna. – Olen oppinut ainakin sen, että tekniikka on näin hienoa, Kylä-Uuppo pohtii. Kuva: Kiti Salonen

– Jos on tosi hyvä, robotin voi koodata lentämään. Ainakin parin vuoden päästä opin sen, Kylä-Uuppo, 11, uskoo.
Tytöt ovat pääsykokeen läpäisseitä Keskuskoulun digituutoreita. He toimivat opettajien apulaisina ja kiertävät oppitunneilla opettamassa koodaamista. Uusien robottisarjojen ansiosta opetussuunnitelmaan nykyisin kuuluvasta ohjelmoinnista on innostuttu koulussa aivan uudella tavalla.
– Robotit konkretisoivat sen, mitä koodaamalla saa tehtyä. Robotit ovat monipuolistaneet ohjelmointia hirveästi, ilman välineitä se olisi yksitotista, tieto- ja viestintätekniikan opettaja Janne Rautiainen sanoo.

Kiti Salonen

 

Lue lisää 8.3.2018 lehdestä