LOIMAA/ALASTARO Kaupunki on kunnostanut Alastaron ja Juvan kuntoratoja kevään aikana. Alastarolla töitä on tehty alalenkillä eli niin kutsutulla serpentiinillä, Juvalla on käyty läpi melkein koko viiden kilometrin lenkki.
Loimaan kaupungininsinöörin Osmo Hongiston mukaan erityisesti Juvan reitistö oli päässyt “luokattomaan kuntoon”.
– Molemmista radoista ja niiden kunnosta tuli paljon palautetta, hän kertoo.
Ratojen pohjia parannettiin kahdella kivimurskakerroksella, joiden päälle ajettiin vielä kivituhkaa. Yhteensä kiviainesta upposi Juvalle noin 4 000 tonnia ja Alastarolle noin 5 800 tonnia. Murskeiden levitystyöstä vastasi Loimaan Talohuolto oy.
Juvalla uusittiin myös rumpuja ja kaivettiin auki ojia. Kaivuutyön suoritti Urakointi Kai J. Jokinen oy. Lisäksi ratojen reunat raivattiin.
Kunnostuksen hinta lasketaan Hongiston mukaan kymmenissä tuhansissa. Noin puolet summasta kului materiaaleihin.
Jatkossa kaupunki aikoo panostaa entistä enemmän ratojen hoitoon. Hoidettuja ja kunnostettuja ratoja on miesten mukaan helpompi ylläpitää.
– Huonolla on aiemmin ollut hoito. Nyt meillä on ylläpitolista, ja radat lanataan säännöllisesti, vähintään kolmen viikon välein, liikuntapaikkojen hoitaja Daniel Saksi lupaa.
Aktiivisella ylläpidolla reitit pysyvät käyttökuntoisina vuosikymmeniä. Lanauksen avulla heinää ei enää pääse kasvamaan ja radan pinta pysyy tasaisena, mikä helpottaa myös latujen vetämistä talvella.
– Nyt penkatkin ovat leveämmät, ja ladun pystyy ajamaan tarvittaessa myös hieman penkan päälle, Saksi kertoo viitaten reunoilta raivattuun kasvustoon.
Ratojen kunnostuksen lisäksi myös opastuksia on parannettu ja aiotaan parantaa edelleen. Juvan kuntoradan varresta löytyy jo uudet ohjeistukset ja lisäksi opasteet on yleisön pyynnöstä lisätty myös Juvalta Eteläiselle kuntoradalle ja päinvastoin.
Seuraavaksi suunnitelmissa siintää valaistuksen uusiminen. Juvalla vanhat lamput vaihdetaan ledeihin ja Alastarolla kilometrin mittaisen “ylälenkin” valaistus uusitaan kokonaan, sillä siellä vanhat tolpat ovat jo tulleet tiensä päähän.
– Alastaron radan ylälenkki kunnostetaan vasta, kun valaistus on ensin uusittu. Tavoite on, että se tehtäisiin tänä vuonna, Hongisto kertoo.
Kunnostetuista kuntoradoista on saatu jo positiivista palautetta, ja niillä aktiivisesti käyvät ulkoilijat ovat kertoneet havainneensa käytön lisääntyneen. Sitä Hongisto ja Saksi pitävät tietenkin positiivisena asiana.
– On tässä sekin puoli, että kuntoradat ovat helposti saavutettavia liikuntapaikkoja, joihin voi tulla koska vaan. Kaupungin tavoitteena on kuitenkin lisätä ihmisten liikkumista, Hongisto huomauttaa.