
LOIMAA Torstain ja perjantaina aikana Loimaan Kivi oy:n tehdasalueella kävi hieman tavanomaisesta poikkeava kuhina, kun Kivenkova25-tapahtuma keräsi kivialan ihmisiä yhteen Suomesta ja Ruotsista. Ensimmäistä kertaa järjestetystä tapahtumasta on Loimaan Kiven operatiivisen johtajan Ari Hannulan mukaan tarkoitus muodostaa vuosittainen kestävä perinne. Ja kun kivialasta on kyse, niin kestävällä todella tarkoitetaan kestävää.
– Jokavuotinen perinne alkaa nyt. Ensi vuodelle on jo päivämäärät päätettynä ja ohjelma suunniteltuna, Hannula paljastaa ja lisää, että tapahtuman yhteyteen on ensi vuodelle tulossa ”pieni” kestävä lisämaustekin, josta paljastetaan lisää myöhemmin.

Kivenkova-tapahtuman ensimmäisenä päivänä mukana oli laaja kattaus Loimaan Kiven asiakkaita hautakivi- ja kivirakennuspuolelta. Päivän ohjelma oli suunniteltu asiakkaille tehdyn kyselyn perusteella, josta eniten mielenkiintoa tai kysymyksiä herättäneet Loimaan Kiven työvaiheet esiteltiin ammattilaisten toimesta.
Osallistujat jaettiin neljään ryhmään, jotka pääsivät kattavalle tehdaskierrokselle ja seuraamaan työnäytöksiä muun muassa hautakivien kaiverruksesta ja kultauksesta sekä rakennuskivien valmistuksesta ja asennuksesta. Myöhemmin illalla rentouduttiin iltajuhlan ja kivibingon merkeissä.


Perjantaina vierailemaan saapui noin 25 suunnittelijaa ja arkkitehtia ja perjantain päätteeksi vuorossa oli Loimaan Kiven työntekijöiden kesäjuhlat.
Hannulan mukaan Loimaan Kivi on lähin kivitoimittaja niin Helsinkiin, Tukholmaan kuin Tallinnaankin. Yritys tähtääkin suureen kasvuun lähivuosien aikana varsinkin viennin saralla. Tähtäimen saavuttaminen vaatii myös panostuksia, ja yritys onkin investoinut toimintaansa viimeisen kolmen vuoden aikana noin 7,4 miljoonaa euroa. Tulevan kolmen vuoden aikana investointeja on suunnitteilla noin kuudella miljoonalla eurolla.
– Ihmiset ovat alkaneet heräämään kivimateriaalin vahvuuksiin, ja panostaminen kasvuun on tällä hetkellä ainoa oikea tapa toimia. Se vaatii lisää halleja, tiloja ja maata, sekä työntekijöitä. Haluammekin olla tulevaisuudessa entistä suurempi työllistäjä Loimaalla.

Viron ja Ruotsin markkinaosuuden kasvattaminen vaatii myös uudenlaista varastointisysteemiä. Naapurimaissa kysyntää on hieman erilaisesta kivitavarasta, ja sen toimitusvalmiutta pitää Hannulan mukaan pystyä kasvattamaan. Tällä hetkellä kivitavara tulee pääosin ”korvamerkittynä” louhokselta, eikä varastokapasiteettia ole riittävästi nopeisiin toimituksiin.
– Kun kysyntä kasvaa, meidän pitää olla hereillä. Jos jotain perustuotteita kysytään, niin me emme voi sanoa, että sen saa aikaisintaan kuuden viikon päästä.

Kysynnän kasvattamisessa Kivenkova-tapahtuma näyttelee myös omaa rooliaan.
– Jos tänä vuonna Ruotsista pääsikin paikalle vain kaksi henkilöä, niin ensi vuonna määrä on kymmenkertainen, Ruotsin myyntijohtaja Risto Pelkonen lupaa.
Tapahtuman yhteydessä palkittiin myös historian ensimmäinen Kivenkova-yhtiö. Kunniamaininta myönnetään vuosittain kivialan yritykselle tai työntekijälle, joka vie kivialaa eteenpäin esimerkiksi tuoteinnovaation tai toimintatapojen kautta. Vuoden 2025 Kivenkovana palkittiin oululainen viherrakennukseen ja -suunnitteluun erikoistunut Jarkimo oy.
– Kohtuullisen yllättyneitä oltiin tästä ja tuli ihan puskista. Hyvältähän se tuntuu, kun pitkästä urasta saa kunniamaininnan, Jarkimo oy:n Virve Jurmu kertoi.
– Jarkimo valittiin vankkumattoman, sitkeän ja pitkäjänteisen työn perusteella. He ovat uudistaneet asennusmetodeita innovatiivisesti, Loimaan Kiven toimitusjohtaja Mikko Paljakka mainitsi valintaperusteista.