
Loimaa
Loimaan pääterveysaseman aulassa olevan vanhan kanttiinin luukun takana odottavat jo Outi ja Pentti Mäkilä. Varsinais-Suomen hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluohjaajan vastaanotto on juuri alkamassa.
Porukassa pohditaan, että mahdetaanko neuvojan kanssa asioida kioskin avattavan lasiluukun kautta.
Ei ei, palveluohjaaja Maarit Pajalan kutsu käy sisään kanttiiniin.
Melkein yhden luukun palvelusta on silti kyse, sillä kysyä voi kuulemma melkein mitä vain.
– Ja jollen tiedä, niin sanon aina, että yritän selvitellä, hän sanoo hymyillen.
Maarit Pajala on päivystänyt torstai-iltapäivisin kanttiinissa viime keväästä saakka. Muun aikaa hän vastailee ikääntyneiden kysymyksiin Varhan ikääntyneiden asiakasohjausnumerossa.
– Sinne saavat ikäihmiset ympäri Varhaa soittaa.
Ihmiset haluavat varautua muutoksiin ja ennakoida palvelutarpeitaan ja kun palveluita on paljon vekslailtu ja muutettu, ihmiset ovat hämillään.
Tietoa kaivataan, hän sanoo sekä soittojen että neuvontapisteellä käyntien perusteella.
– Eivät ikääntyneet oikein tiedä palveluista. Moni voi sanoa, että kun olen jo tämän ikäinen ja minulla ei ole oikein palveluja, niin mitä olisi mahdollista saada. Ja mitä sitten pitää tehdä, jos tilanne muuttuu.
Sillä mielellä liikkeellä olivat myös Mäkilät.
– Mihin saisi apua ja mitä se maksaisi, he pohtivat.
3700 neliön tontilla ja omakotitalossa olisi tarvetta avulle jo arjen askareissa kuten ikkunoiden pesemisessä esimerkiksi.
– Jaloistamme aletaan olla huonoja ja ei uskalleta oikein kiivetä tuolille, tai ainakin toisen tarvitsee sitten pitää kiinni.
Maarit Pajalalta löytyy heti listaa palveluntuottajista ja hän muistuttaa pariskuntaa myös kotitalousvähennyksestä.
Tähän mennessä Loimaalla ovat korostuneet kysymykset liikkumisesta ja hakemukset kuljetuspalveluista.
– Alue on tietysti laaja ja siinä on maaseutua, Maarit Pajala toteaa ja arvioi, että kulkeminen tietenkin mietityttää, jos vaikka ajokortti lähtee ja ihminen asuu kauempana.
Myös palvelutarpeen arviointia koskevat kysymykset ovat Loimaalla yleisempiä kuin muualla.
– Loimaalla niitä on ollut useita. Ikääntyneellä on lakisääteinen oikeus saada maksuton palvelutarpeen arviointi kotiin ja arviointi voidaan kirjata vireille neuvontapisteellä tai puhelimessa.
Arviointi tarvitaan – sitä oikeastaan edellytetään, jotta saisi tukia ja palveluita kotiin.
– Ihmiset tulevat kysymään, että varattaisiinko sellaiselle aika.
Myös omaishoidon tukihakemuksia on pisteeltä haettu ja kysytty omaishoitajaksi hakeutumisen prosessista.
– Omaishoitajuushakemus voidaan tehdä myös neuvontapisteellä ja mahdollisuus saada paperinen versio onnistuu myös.
Ikääntyneet tulevat hakemaan neuvoja itse tai yhdessä omaistensa kanssa.
– Paljon tulevat myös omaiset pelkästään, kun ikääntynyt voi olla vaikka muistisairas tai ei pääse oikein liikkumaan. Muistisairaalle omaiselle on myös kysytty muistikaveria tai henkilöä, joka voisi viedä häntä välillä johonkin.
Neuvojalta saa ihan käytännön apua – vaikka lomakkeiden täyttämisessä. Moni kaipaa Maarit Pajalan mukaan apua juuri hakemusten tekemiseen ja neuvontaan tullaan paperilomakkeiden kanssa.
– Niitä teemme sitten yhdessä. Tokihan ne voi tehdä sähköisenä ja niin moni tekeekin, mutta kaikki eivät osaa tai halua.
Hän arvelee, että moni kokee epävarmuutta nimenomaan erilaisten lomakkeiden kanssa.
– Ja samaa meillä puhelimessakin tulee, että voidaan kysyä myös esimerkiksi Kelan lomakkeista. Ne eivät ehkä meille nyt kuulu, mutta autamme sitten toki, jos asiakkaat eivät oikein tiedä, mitä niihin kannattaa vastata ja mitä ne tarkoittavat.
Yksi asia asiakkaita yhdistää.
– Siis ihan poikkeuksetta kaikki ovat olleet yllättyneitä, että ikääntyneille on tällainen palvelu, Maarit Pajala kertoo ja sanoo saaneensa asiakkailta kiitosta palvelun olemassaolosta.
Siihenkin hänellä on neuvo.
– Olen sanonut kaikille, että nyt tässä pitäisi käydä ihmisiä, jotta palvelu ei loppuisi.