YPÄJÄN Musiikkiteatterin tämän kesän musikaali Nunnia ja Konnia tarjoilee lavan täydeltä livemusiikkia ja tanssia.
Ohjaaja Anu Hälvän mukaan näytelmä ei ole draamallisesti ihmeellinen, mutta musiikillisesti sillä on valtavasti annettavaa. Komedia perustuu 90-luvun samannimiseen elokuvaan, mutta ei kuitenkaan ole filmatisoinnin toisinto, ohjaaja lupaa.
– Musikaalisesti ei todellakaan mennä sieltä, missä rima on matalalla, vaan tähän on tartuttu kunnianhimoisesti. Musiikin eteen on tehty paljon töitä.
Näytelmän valinta seuraa Musiikkiteatterin linjaa, jonka tavoitteena on valita lavalle isoja ja mielenkiintoisia teoksia, jotka tarjoavat työryhmälle haasteita.
– Myrskyluodon Maijassa ja Anniessa oli lapsirooleja, mutta Nunnia ja Konnia on taas enemmän aikuisten näytelmä. Yritämme luoda vaihtelua siinä, kuka näytelmää on tekemässä ja kenelle, teatteriyhdistyksen puheenjohtaja Milla Malin kertoo.
Teoksen myötä juhlistetaan myös merkittävää tasalukua, kun Musiikkiteatterilla pyörähtää täyteen 40 vuotta teatterin juhlaa.
– Nyt päästään näyttämään se, mitä ollaan 40 vuoden ajan rakennettu, Malin lupaa.
Näytelmän uskotaan löytävän yleisönsä.
– Ennakkolipunmyynnissä on ollut jo paljon kiinnostusta. Meidän joukossamme on sellainen positiivinen odotus, Malin paljastaa sunnuntain ensi-illan lähestyessä.
Koska teos on musiikillisesti hyvin vaativa, on myös harjoitusaikataulu ollut intensiivinen.
– Teoksessa on paljon sisäistettävää. Mielessä pitää olla jokaikinen sävel, sana ja askel. Mukana on paljon erittäin kokeneita näyttelijöitä, mutta myös uudempia tekijöitä, joille työmäärä on ehkä erityisesti tullut vähän yllätyksenä. Näennäinen helppous syntyy kuitenkin vain harjoittelemalla, Hälvä toteaa.
Useampi castingissa teoksesta innostunut jättäytyi pois, kun näki harjoituskertojen määrän ja keston.
– Suurimpana haasteena on ollut tänä vuonna näyttelijöiden sitouttaminen. Nostankin syvään kumartaen hattua sille porukalle, jonka kanssa tämä on viety maaliin asti. Se on vaatinut kaikilta aikaa ja uhrauksia, toistaiseksi viimeistä kertaa Ypäjällä ohjaava Hälvä kiittelee.
Pääosanäyttelijä, loimaalainen Maria Eklund on päässyt toden teolla hommiin. Harjoittelun hän on aloittanut jo marraskuussa, sillä päähenkilöllä on näytelmän aikana useita vaativia lauluosuuksia. Eklund arvelee jopa äänialansa kasvaneen harjoitusten myötä.
– Se on sellainen asia, joka kantaa varmasti myös myöhemmin tulevaisuudessa. Treenaan pelkästään laulua useamman kerran viikossa, jotta minulla olisi siitä varma olo.
Varmuutta Eklund saa treenien lisäksi myös omasta hahmostaan ja kanssanäyttelijöistä. Roolihahmo Delorisin lisäksi lavalla nähdään 15 nunnaa, joita Eklund kutsuu leikkimielisesti “ihaniksi siskoikseen”.
– Vaikka ovat ne gangsteritkin ihan mukavia, hän naurahtaa pilke silmäkulmassaan.
Deloresin rooli vaatii Eklundilta täyttä heittäytymistä,
– Tässä teoksessa ei voi vetää 50-prosenttisesti, vaan pitää olla 110 prosenttia alusta loppuun.