Paratiisin täydeltä Alfa Romeoita– italialaismerkin 115-vuotista taivalta juhlistettiin kokoontumisella Murskan Paratiisissa

0
Epävakainen sää sai monen harkitsemaan tarkkaan autovalintaansa. Moni jättikin vanhemman Alfansa talliin ja saapui tapaamiseen arkiautollaan. Toisin sanoen uudehkoja Giulioita Murskalla riitti.

YPÄJÄ Kun merkkikerhoilla ei ollut kokoontumista Alfa Romeon115-vuotisjuhlapäivänä, päätti ypäjäläinen Erkki Lehmuskallio järjestää sellaisen itse. Paikka löytyi ihan kotinurkilta, sillä autoharrastajan kotipihalta ei Murskan Paratiisiin ole kuin muutaman minuutin ajomatka.

– Sääkarttoja ja -ennusteita olen katsellut aika tiuhaan lähipäivinä. Aamulla näytti, että saderintama väistyisi sopivasti ennen kokoontumisen alkua, ja niin se nyt näyttäisi ainakin hetkeksi tehneen, hyväntuulinen Lehmuskallio tuumaili.

Kokoontumisen järjestänyt ypäjäläinen Erkki Lehmuskallio rakastui ensin Italiaan ja vasta myöhemmin Alfa Romeoon. Myös brittiläisiä Rovereita harrastavalla Lehmuskalliolla on tallissaan neljä tai viisi Alfa Romeota – määrä riippuu siitä, että keneltä sitä tiedustelee.

Parin tunnin ajan sateelta myös vältyttiin, joten kuulumiset saatiin vaihdettua ja asianmukaiset autokatselmukset tehtyä. Paikalle saapui reilu 20 italialaista kaunotarta, joskin epävakaisen sään vuoksi vanhempi kalusto jäi pääosin tällä kertaa uupumaan.

– Itselläni on vuoden 1972 Bertone coupé GTV 2000 ja kaverilla pari vuotta vanhempi GTV 1750. Tällä kertaa autot jäivät Raisioon ja Turkuun odottamaan kesäisempiä kelejä, ja tulimme ihan arkialfalla, pari vuotta vanhalla Alfa Romeo Giulialla paikalle kurvaillut alfisti kertoi hieman harmitellen.

Kaj Jousean vuosimallin 2007 Alfa Romeo Spiderin historia on vähintäänkin mielenkiintoinen. Muutama vuosi sitten Jousea löysi unelmiensa auton pitkän etsinnän jälkeen Latviasta, johon kaunotar oli tuotu Japanista. – Minulla on yksi Alfa 159 ollut aiemmin ja joku rakkaussuhde merkkiin sen kautta syttyi. Tästä en hevillä luovu, Jousea lupaa.

Hieman vanhemmilla autoilla saattoi nykyomistajan lisäksi paikalla olla parikin entistä omistajaa. Varsinkin harvinaisemmista yksilöistä luopumisen tuskaa on helpottanut se, että vanha silmäterä on päätynyt hyvään kotiin.

Jos Giulian perää joskus onkin kuvailtu turhan ”saksalaismaiseksi” ja 155:n perää perusysäriksi, niin kolmantena rivissä olevan Breran takapään palkittu muotoilu kuiskailee ainoastaan italiaksi.

Lehmuskallion rakkaus syntymäpäiviään viettäneeseen merkkiin syttyi Italianmatkoilla jo pari vuosikymmentä sitten. Club Alfa Romeo Finlandiin hän liittyi kymmenisen vuotta sitten, mutta Alfan omistaja hänestä tuli vasta reilu viisi vuotta sitten.

– Meidän klubissamme onneksi uudetkin jäsenet otetaan lämpimästi vastaan, eikä ole lainkaan sellaista sisäänpäin lämpiävää porukkaa, joita joidenkin merkkien kerhoissa ehkä on. Tapahtumissa naamat vaihtuvat ja täälläkin on muutamia ihan uusia kasvoja vanhojen tuttujen lisäksi.

Alfa Romeon valintaan vaikuttavat usein tunnesyyt ja alfistien kokoontumisista löytyy aina tuttuja, jotka jakavat sammumattoman rakkauden merkkiä kohtaan. Siitä toimikoon vaikka kuvan rannekello merkkinä.

Alfahenkisten juhlaviikko jatkuu lauantaina kesäajelulla Salon seudulla ja sunnuntaina ratapäivällä Alastaron moottoriradalla. Murskalla Alfat ja muut italialaiset autot kokoontuvat seuraavan kerran 19.7.

– Mustialan Bella Italia oli peruttu tai siirretty siltä päivältä, niin päätettiin järjestää korvaava tapahtuma täällä. Toivottavasti saadaan porukkaa liikkeelle silloinkin.

Alfa Romeo Milano… Ei, vaan siis Junior on Alfan nykymalliston uusin ja samalla merkin ensimmäinen sähköauto. Mallinimi jouduttiin vaihtamaan Italian lakien vuoksi, sillä vain saapasmaassa valmistetuilla malleilla saa olla Italiaan viittaava nimi. Autolla kuudessa viikossa yli 5000 kilometriä ajanut Juha Kotila kertoo, että vaikka auto on rakennettu Stellantis-konsernin pohjaratkaisulla ja Puolassa, niin se tuntuu ihan aidolta Alfa Romeolta.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän