
– Veden korkeuden hallinta kuntoon ja pato sellaiseksi, että se kestää seuraavat vuosikymmenet. Tavoite on, että veden pinta saadaan säädettyä ja pidettyä vakiona, Sallila Sähkönsiirron liiketoimintajohtaja Hannu Halminen ja Sallila Energian kehityspäällikkö Matti Hällfors paaluttavat Sallila Yhtiöiden tavoitteeksi Vuolteen patoa koskevien toimien suhteen.
Pidemmän aikavälin tavoite on saada pato automatisoitua nykyaikaisemmaksi.
– Nykyisellään tämä aiheuttaa meillekin aina ongelmia, kun neulasia menee poikki ja hälytyksiä tulee, Matti Hällfors sanoo.
– Nyt koitetaan panostaa tähän asiaan ja saada tämä kuntoon tavalla tai toisella. Maanantaina meillä on aloittanut projekti-insinööri Tomi Marttila, joka keskittyy pato- ja voimalaitosasioihin.
Vuolteen lisäksi yhtiöllä on Vampulassa Sallilan pato ja voimalaitos.
Suunnitelmia Vuolteen suhteen on tehty ja parhaillaan niille selvitellään hintalappua, jotta yhtiön hallitus voisi ottaa niihin kantaa.
– Työturvallisuuden takiakin pitää päästä neulasista eroon ja saada esimerkiksi betoniset säätöluukut, Hannu Halminen toteaa.
Sallilan laitoksella sellaiset jo onkin. Vuolteella nykyaikaistamista varten pitää tehdä hänen mukaansa tie Köyliönkylän puolelle padon alajuoksulle ja ajaa sinne kalliomursketta ja -louhetta niin, että paikalle pääsee iso nosturi, jolla luukut saadaan nostettua paikoilleen.
– Siksi aikaa tulee tietenkin työpato yläjuoksulle, jotta uudistusta saadaan tehtyä rauhassa, hän selvittää, mutta sanoo, että projekti on pitkä.
Oma kysymyksensä on itse voimalaitos. Se on ollut epäkunnossa pitkään ja 1950-luvulla rakennettu laitos on lähes alkuperäisessä kuosissaan.
– Ohjauslogiikkaa on ehkä vaihdettu, Hannu Halminen arvioi.
Nyt voimalaitos ei tuota sähköä, mutta vesivoimalle voisi olla tarvetta edelleen sääriippuvaisten tuuli- ja aurinkovoiman paikkaajaksi. Nykyisillä sähkönhinnoilla investointia uuteen voimalaitokseen voi olla vaikea saada takaisin.
– Mutta jos päästään sellaisille markkinoille, jossa sähköstä saadaan parempi hinta, niin asia on toinen. Joskus kovilla pakkasilla voisi olla hyvä, että olisi tällaistakin sähköntuotantoa, Matti Hällfors pohtii.
Hirvikoskelle on tarkoitus rakentaa pohjapato nykyisen Nordic Tractionin hoitaman padon tilalle ( LL 10.12.2024). Pohjapatoa sallilaiset pitävät kaukaisena vaihtoehtona Vuolteella.
– Jos patoa lähdetään ennallistamaan, täytyy muistaa, että 1950-luvun ilmakuvassa nykyisen padon yläpuolella on muun muassa saari, Hannu Halminen sanoo.
Hänen mukaansa ennallistaminen tarkoittaisikin useiden metrien vedenpinnan laskua ja sitä, että joki olisi kesällä tyhjä.
– Veden pinta on nyt aika paljon korkeammalla, mitä se on silloin ollut, Matti Hällfors toteaa ja Hannu Halminen laskee, että kun ala- ja yläveden pinnan ero on nyt 4,5 metriä, niin puolitoistametrisen pohjapadon jälkeen pudotusta pintaan tulisi niiden erotus, eli 3 metriä.