
AUTOURHEILU Benecars Racingin toinen kausi Micra Endurance -sarjassa jatkoi debyyttikauden viitoittamalla tiellä – viimevuotinen pronssi (LL 31.10.2024) kirkastui sarjan mestaruuteen.
Tiimin kuskeina ajoivat Mikko ja Jukka Litmanen ja Roope Pihlajasaari. Roni Miinalainen keskittyi tällä kaudella huoltohommiin.
– Roope ajoi osassa kilpailuista ja minä ja Mikko jokaisessa, Jukka Litmanen täsmensi.

Mestaruus ratkesi pienimmällä mahdollisella marginaalilla. Kauden päätöskilpailu ajettiin 30. elokuuta Alastaro Circuitilla, ja kisaan lähdettäessä Benecars Racing oli sarjassa toisena lappeenrantalaisen Side Project Motorsportin takana.
– Viimeiseen kierrokseen asti saatiin laskea pisteitä, että riittääkö kisan kakkossija mestaruuteen, jos Side Project pysyy riittävän kaukana.
Lappeenrantalaiset ajoivat maaliin yhdeksänsinä ja Benecarsin kakkossija riitti kuin riittikin mestaruuteen. Eroa jäi ainoastaan yhden pisteen verran.
Sarjassa ajettiin tänäkin vuonna viisi osakilpailua, joista neljän parhaan kisan tulokset laskettiin mukaan sarjan loppupisteisiin. Viime vuonna pistelaskusysteemi vei Benecars Racingin hopealta pronssille, mutta tänä vuonna pistelaskusta oli loimaalaisille hyötyä.
– Motoparkin kisassa lähti vetoakseli ulos laatikosta ja jouduimme keskeyttämään ykkössijalta.

Kauden avauskisassa Alastarolla Benecars Racing nappasi voiton, Kemorasta ja Alastaron päätöskisasta kakkossijan ja Botniaringillä talli sijoittui kuudenneksi.
Viime kausi meni Jukka Litmasen mukaan hieman auton säätöjä ja endurancea opetellessa, ja toiseen kauteen olikin helpompi lähteä; vaikka radoista Motopark ja Alastaro olivatkin tälle kaudelle uusia.
– Motopark toki oli uusi kaikille ja Alastaron kotiradalla on ehditty tahkoamaan niin paljon, että rata on tullut tutuksi. Alastaro onkin ehdottomasti paras rata tätä sarjaa varten.

Micra Endurancen kisoissa ajetaan kuuden tunnin mittaisia kilpailuja lähestulkoon vakiokunnossa olevilla Nissan Micran K10, K11 tai K12 -korimalleilla. Ainoastaan pakoputken, ilmansuodattimen ja alustan saa kisapeleihin vaihtaa.
– Esimerkiksi Kemoraan on ensin kolmen tunnin ajomatka, sitten perjantai harjoituksia ja lauantaina kuuden tunnin kisa. Sunnuntaina kotimatkalla vähän jo väsytti, kun kahdestaan Mikon kanssa ajettiin.

Tallin talvi menee rakennushommissa, sillä ensi kaudella tarkoituksena on osallistua kahden auton voimin. Peruskuntoharjoitteluakaan ei Litmasen mukaan unohdeta.
– Itse olen viisikymppinen äijä, niin kyllä tuollainen rupeama vaatii kuntoa. Koko kisan ajan on kuitenkin pakko ajaa niin kovaa, mitä Micrasta lähtee. Taso on sen verran kova, kun siellä on parhaalla kertaa 60 autoa samaan aikaan kisaamassa.
– Mikko onneksi on armeijassa, niin saa peruskuntotreeniä siellä, Litmanen nauraa.
