
LOIMAA/VIRTTAA Alastaron moottoriradan maille rakennetaan kaikille avoin metsäseikkailurata nimeltään Lasten harju, jonka alkupääoma saadaan Loimaan kaupungin osallistuvan budjetoinnin 20 000 euron määrärahasta. Summalla tilataan seikkailuradan välineet, mutta vastuun pohjatöiden tekemisestä, välineiden kasaamisesta ja alueen ylläpidosta ottaa Alastaro Circuit.
Alun perin Loimaan kaupungin osallistuvan budjetoinnin äänestyksen voittaneessa ehdotuksessa esitettiin, että rata rakennetaan Virttaankankaalle, Harjureitin läheisyyteen. Kaupungin oli tarkoitus toteuttaa hanke suunnitteluyhteistyönä paikallisten kanssa (LL 3.6.).
Ehdotuksen radasta tekivät Kirsi-Maria Viitala ja Susanna Lehtimäki.
Lasten harjun vapaaehtoiseksi projektityöntekijäksi ryhtynyt Lehtimäki sanoo, että yritysyhteistyö Alastaro Circuitin kanssa tuntui luontevalta, koska yrityksellä oli jo valmiiksi alueellaan lapsille leikkiratamaista toimintaa, kuten pomppulinna ja karting-rata. Alastaro Circuitin ratamestari Ville Heljälä toteaa, että ehdotus metsäseikkailuradasta tuntui myös heidän näkökulmastaan järkevältä, koska lapsille suunnattua toimintaa kehitetään muutenkin koko ajan.
– Meidän on tarkoitus olla jatkossa muutakin kuin pelkkä moottorirata, ja siksi erilaista toimintaa ja palveluita kartoitetaan aktiivisesti alueelle. Metsäseikkailuradan ajatuksena on tarjota lapsille ja nuorille maksutonta matalan kynnyksen ulkotoimintaa, Heljälä sanoo.
Rataan liittyvät suunnitelmat ovat vasta alkutaipaleella, mutta tarkoituksena on saada mukaan myös muita paikallisia yrityksiä. Lehtimäki ja Heljälä kertovat, että yritysyhteistyökuvion kautta saataisiin toteutettua suurempi kokonaisuus, ja vastineeksi yritykset saisivat näkyvyyttä radalla.
– Ideana on, että yritykset voivat tulla esimerkiksi laitekummeiksi, Lehtimäki täsmentää ja sanoo, että Lasten harjulle on tehty jo omat kotisivutkin, jotka täydentyvät asioiden edetessä.
Osallistuvan budjetoinnin määrärahalla ja laitekummien avustuksella on hänen mukaansa tarkoitus hankkia putoamiskorkeudeltaan matalia laitteita. Heljälä sanoo radan olevan suunnattu karkeasti haarukoiden kouluikäisille ja hiukan nuoremmille.
Tulevaisuudessa seikkailuradan mahdollisesti laajetessa uudet laitteet voivat olla Lehtimäen mukaan haastavuudeltaan sitten jo eri tasolla.
Radan on määrä valmistua ensi kesäksi.
– Heti kun talvesta selvitään, ruvetaan tekemään pohjatöitä ja rakentamaan rataa käyttökuntoon, Heljälä toteaa.