
LOIMAA Mikä motivoi ihmisiä käyttämään aikaansa urheilutapahtumien vapaaehtoistehtävissä? Tätä kysyivät Turun ammattikorkeakoulun tutkijat Loimaalla kesällä pidetyn lasten ja nuorten Power Cup -lentopalloturnauksen talkoolaisilta ja yli 250 vapaaehtoista vastasi.
– Suuri osa heistä oli mukana hyvän tunnelman, tekemisen meiningin ja osallistumisen ilon ansiosta, lehtori, urheilujohtamisen asiantuntija Jaakko Haltia ja lehtori, urheilumarkkinoinnin asiantuntija Arto Kuuluvainen summaavat.
Myös yhdessä tekeminen, tuttujen ja uusien ihmisten kohtaaminen ja hyvä yhteishenki vetivät talkoolaiseksi.
Lisäksi moni näki vapaaehtoistyön osaksi omaa arvopohjaa ja siihen hakeuduttiin myös perhesiteiden tai lajisuhteen vuoksi.
Maailman suurin vuosittain järjestettävä lasten ja nuorten lentopalloturnaus keräsi Loimaalle 824 joukkuetta, 6 000 juniorilentopalloilijaa ja tapahtumassa ahersi noin tuhat vapaaehtoista. Tutkimus oli osa laajempaa Turun ammattikorkeakoululla toteutettavaa urheiluseurojen ja urheiluliiketoiminnan kehitystyötä.
Kyselytutkimuksen tekijät uskovat, että tulokset tarjoavat arvokasta tietoa niin urheiluseuroille, tapahtumajärjestäjille kuin kaikille vapaaehtoistoiminnan kehittäjille – ja vinkkaavat näitä kiinnittämään huomiota erityisesti viiteen asiaan.

1. Panosta tapahtuman ilmapiiriin.
Vapaaehtoiset näkevät tapahtuman hyvän fiiliksen ja vahvan yhteisöllisyyden tärkeäksi talkookokemuksessaan, joten ilmapiiriin on hyvä panostaa, jotta vapaaehtoinen tulee toistekin mukaan.
Fiilistä ja yhteisöllisyyttä rakennetaan viestimällä aktiivisesti läpi koko tapahtuman elinkaaren, Arto Kuuluvainen sanoo ja ehdottaa tarinallistamaan tapahtuma esimerkiksi nostamalla esiin vapaaehtoisten tarinoita jo hyvissä ajoin.
– Jokainen ymmärtää vapaaehtoisten merkityksen tapahtuman onnistumisen kannalta, mutta heitä liian harvoin nostetaan esiin esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa. Ihmiset kuitenkin reagoivat usein näihin harvemmin kerrottuihin tarinoihin positiivisesti ja tästähän sosiaalisen median algoritmit tykkäävät.
Jaakko Haltian mukaan jokapäiväinen informaatiotulva aiheuttaa sen, että yleisillä viesteillä ei saa kaikkia ihmisiä havahtumaan ja tarvitaan henkilökohtaista yhteydenottoa Whatsapp-viesteillä tai soittamalla.
– Kovaa työtä, mutta tuottaa tulosta. Merkitys kasvaa ihmisten mielessä. Näin Power Cupissakin melkein puolet rekrytoinneista tehtiin.
2. Viesti vapaaehtoistyön merkityksestä.
Linkitä vapaaehtoisten roolit tapahtuman onnistumiseen ja viesti tästä jatkuvasti, tutkijat kehottavat.
– Vaikka itse usein tuntuu, että tästähän on postattu jo monta kertaa, niin todella harva edes tapahtuman tai seuran sosiaalisen median seuraajista huomaa jokaista julkaisua. Reagoinnista nyt puhumattakaan. Lisäksi kiitosta ja positiivista palautetta ei voi koskaan antaa liikaa. Tässähän me suomalaiset olemme perinteisesti olleet suoraan sanottuna huonoja, Arto Kuuluvainen sanoo.
3. Muista kiittää ja antaa tunnustusta.
Vapaaehtoisia kannattaakin kiittää aina, kun siihen on paikka ja on hyvä antaa julkisestikin tunnustusta niille tapahtumakonkareille, jotka palaavat vuodesta toiseen, tutkijat muistuttavat.
– Jokainen kohtaaminen on mahdollisuus kiittää ja luoda positiivista energiaa ja ilmapiiriä tapahtuman ympärille. Aika harva meistä ei tykkää saada positiivista palautetta, vaikkei siitä kumpuavaa hyvää fiilistä nyt välttämättä julkisesti näytäkään, Arto Kuuluvainen vinkkaa.
Kun on iso tapahtuma, kaikkia on mahdoton kiittää erikseen, Jaakko Haltia toteaa.
– Power Cupissa päädyttiin kaikille avoimeen kiitosjuhlaan. Kaikille se ei tietenkään sovi, mutta tapahtuma oli hyvissä ajoin tiedossa, joten se oli kaikille ok.
4. Perehdytys ja vastuunjako.
Selkeät ohjeet ja roolit lisäävät vapaaehtoisten turvallisuudentunnetta ja sitoutumista. Arto Kuuluvainen pohtii, että etenkin silloin, jos ihminen joutuu uuden eteen ja pois mukavuusalueeltaan, hän usein toivoo selkeitä ohjeita ja tukea.
– Uudet vapaaehtoiset voidaan esimerkiksi laittaa kokeneempien pariksi tai tiimiin. Näin he voivat aina kysyä apua, jos eteen tulee tilanteita, joissa menee niin sanotusti sormi suuhun.
Jaakko Haltia vertaa, että se helpotti tilannetta, että Power cupissa ihmisiltä oli kysytty mielenkiinnon kohteita.
– Lisäksi esimerkiksi majoituksessa oli paljon muitakin järjestöjä mukana. He keräsivät ”omista” joukoistaan talkoolaiset. Perehdytyksiä käytiin monella rintamalla. Pääasiassa sen hoitivat järjestelytoimikunnan eri osa-alueiden vastuuhenkilöt.
5. Tee vapaaehtoistyöstä henkilökohtaisesti merkityksellistä.
Vaikka vapaaehtoiset voivat olla tietyillä toimialoilla ammattilaisia, eivät he Arto Kuuluvaisen mukaan välttämättä halua tehdä aina samoja tehtäviä myös vapaaehtoistöissään. Vapaaehtoiselle kannattaakin antaa tilaa vaikuttaa omaan rooliinsa.
– Voihan olla, että se viestintäpäällikkönä päivät hikoileva vapaaehtoinen haluaakin tehdä vaihteeksi vaikka jotain fyysistä hommaa, jossa saa samalla ulkoiltua ja näkee konkreettisesti saman tien kätensä jäljen.
– Tätä tukee myös tutkimuksessamme tehty havainto, että usealle vapaaehtoiselle eskapismi, eli tietynlainen pako arjen rutiineista, on merkittävä motiivi vapaaehtoistehtäviin osallistumisen taustalla.
Power Cupin talkoolaisuus kiinnosti Jaakko Haltian mukaan muitakin kuin lentopalloväkeä.
– Kyseessä oli lasten ja nuorten tapahtuma. Tätä pidettiin varauksetta merkityksellisenä asiana. Monet pitivät tapahtumaa myös Loimaan kannalta tärkeänä markkinointitapahtumana.