
LOIMAA Nuorten piittaamaton liikennekäyttäytyminen on Ely-keskuksen tilastojen mukaan lisääntynyt Suomessa viime vuosina. Onnettomuustilastojen mukaan Varsinais-Suomessa joka viides liikennekuolema ja joka kolmas henkilövahinko liikenteessä tapahtuu 15–24-vuotiaille.
Loimaan Novidan lukiolaisille pidettiin tiistaina valistustilaisuus liikennekäyttäytymisestä. Sama tilaisuus oli myös Puistokadun koululaisten ohjelmassa tiistaina iltapäivällä. Puhujina toimivat Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti sekä Liikenneturvan Lähitapiola Loimi-Hämeen riskipäällikkö Jukka-Pekka Ollikainen ja vahinkotarkastaja Janne Vuorentausta.
Lahitapiolan Ollikainen ja Vuorentausta kertoivat, että vastaavia tilaisuuksia tullaan järjestämään muissakin seudun kouluissa. Esityksessään Vuorentausta avasi muun muassa liikennetörttöilyn hintalappuja, joissa pahimmissa tapauksissa puhutaan miljoonaluokan korvauksista.
Yhtenä puhujana kuultiin moottoripyöräonnettomuudessa halvaantuneen Matti Marjamäen tarina omasta tapauksestaan. Marjamäki lähti 26.8.2006 moottoripyöräkauden päätösajelulleen, jolta kotiinpaluu kesti lopulta seitsemän kuukautta.
– Tein arviointivirheen. Katsoin, että metsään vievä mutka kaartuu loivasti oikealle, mutta se kääntyikin jyrkästi vasemmalle. Tämän huomatessani ei ollut mitään tehtävissä ja paniikissa ajattelin, että nyt lähtee henki, Marjamäki kertoi.
Henki kuitenkin säästyi. Tästä Marjamäki kiittää oikeankokoista, oikein kiinnitettyä kypärää. Ulosajossa kypärän ulkokuori halkesi, mutta suojasi vakavilta päävammoilta.
– Harmittavan usein nuorilla näkee hölskyviä kypäriä, jotka aiheuttavat leukavammoja jo pienissäkin kolahduksissa. On kuitenkin ollut mukava huomata, että kypärien remmejä pidetään nykypäivänä kiinni, eivätkä ne hulmua aukinaisina.
Ulosajon seurauksena Marjamäen selkäydin vaurioitui niin pahoin, että hän on viettänyt 19 vuotta pyörätuolissa. 16 viime vuoden ajan Marjamäki on kiertänyt Liikenneturvan tilaisuuksissa kouluttajana. Hän uskoo, että liikennekäyttäytymiseen eväät pitää opettaa mahdollisimman varhain ja peräänkuuluttaa vanhempien esimerkin tärkeyttä.
– Huonojen ajotapojen siemen kylvetään usein jo lapsuudessa. Kun lapsi omaksuu vanhemmiltaan esimerkiksi jatkuvan ylinopeudella ajamisen tai tieraivoamisen, niin sitä on tosi vaikea kitkeä pois käytöksestä myöhemmällä iällä.
Vaikka Marjamäen onnettomuudessa voidaan puhua monien vaikuttavien tekijöiden aiheuttamasta huonostakin onnesta, pitää hän itseään onnekkaana, sillä pahemminkin olisi voinut käydä.
– Suhtautumista helpotti suuresti se, että alusta asti ymmärsin, että kyse oli vain omasta syystäni, eikä voinut syyttää pyörää tai olosuhteita.
– Siihen meni oma aikansa kääntää ajattelu siitä, mitä on menettänyt siihen, mitä on yhä jäljellä.
Liikenneturvan Elias Ruutti painotti lukiolaisille, ettei liikenne ole tuuriin perustuva järjestelmä.
– Liikennejärjestelmä on olemassa sitä varten, että ihmisiä ja tavaroita saadaan kuljetettua, ja tähän järjestelmään on luotu sääntöjä sen vuoksi, että ne pääsevät turvallisesti perille.
Esityksensä aikana Ruutti näytti muun muassa videon, missä ihmisiltä tiedusteltiin, paljonko liikenteessä kuolee vuosittain ihmisiä ja paljonko pitäisi kuolla. Aluksi videolla vastanneet kertoivatkin hyväksi luvuksi esimerkiksi joitain kymmeniä. Luku kääntyi kuitenkin nopeasti nollaan, kun välissä tiedusteltiin, moniko perheenjäsen voi vuosittain kuolla liikenneonnettomuudessa.
– Eräs kyselyyn vastannut vanhempi nainen piti liikennekuolemien määrää ymmärrettävänä, koska “liikenteessä vaan kuolee ihmisiä”. Ei asia ole niin. Eläinonnettomuuksia lukuun ottamatta jokainen liikennekuolema on vältettävissä.
Novida Loimaan lukion rehtori Hannu Lahden mukaan lukion parkkipaikalla ei esiinny huonoa liikennekäyttäytymistä eikä onnettomuuksia ole tapahtunut. Ongelmia näkyy lähinnä mopoparkkipaikalla.
– Tänä vuonna ensimmäistä kertaa on ollut ongelmaa siitä, että oppilaat menevät mopoparkkipaikalle pörräämään. Siellä on ilmennyt muitakin ongelmia, kuten tupakointia ja nikotiinituotteiden myyntiä. Opiskelijoita on ohjattu muualle viettämään luppoaikaa.
Lukion opiskelijat Nikolas Lindén , Samuel Puisto ja Veikka Pajula kertoivat pieniä vaaratilanteita sattuvan varsinkin Loimaan keskustassa usein – oli liikkeellä sitten mönkijällä, polkupyörällä tai jalan. Kaikki liikenteessä törttöilevät eivät kuitenkaan ole nuoria, ja trio toivoikin liikennevalistusta myös vanhemmalle väestölle.
– Aika usein on pieniä vaara- tai läheltä piti -tilanteita. Ihmiset tulevat eteen kolmion takaa tai vasemmalta, vaikka heidän pitäisi väistää, kolmikko pohti.