Sadan vuoden kokemuksella kohti tulevaa

0
Valtasen Liikenteen autot ovat olleet tuttu näky maakunnassa jo sata vuotta. ASKO VIRTANEN

Oripää
Asko Virtanen

Vuoden yritys Oripäässä on tänä vuonna 100 vuotta täyttävä Valtasen Liikenne. Yritystä johtava ja sen omistava Petri Valtanen on jo kolmannen polven kuljetusalan yrittäjä. Matkanteko Auran ja Turun välillä aloitettiin kuorma-autolla, missä oli lavalla penkit. Niin kalusto kuin toimintaympäristökin on sadassa vuodessa muuttunut paljon, reititkin laajentuneet.

Nykyisin Valtasen Liikenteen liikevaihdosta 40–45 prosenttia tulee tilausajoista, loppu eli reilu puolet koulukyydeistä ja linjaliikenteestä. Suurimman osan tilausajoistaan yritys ajaa Auranmaalla, kaikista tilausajoista noin 80 prosenttia ajetaan Varsinais-Suomessa tai naapurimaakunnissa.

Kauemmaskin toki lähdetään. Valtasen liikenne on rekisteröitynyt matkanjärjestäjä. Kun haastattelua tehtiin viime viikon keskiviikkona, Petri Valtanen oli seuraavana päivänä lähdössä Viron reissulle.

Reilun kymmenen hengen yrityksessä toimitusjohtajan työpäivään mahtuu monenmoista: toimistotöitä, autojen huoltoa, ajamista. Petri Valtanen ajaa itse yhtä koulukuljetuslenkkiä sekä tilausajoja, linjaliikennettä harvemmin.

Puoliso Elina Valtanen ajaa myös, samoin Petri Valtasen siskot Marju ja Maarit.

Huoltohommat ovat Petri Valtaselle mieluisia. Niissä näkee mukavasti työnsä jäljen.

– Meillä ei ole omaa huoltomiestä. Teen osan huolloista itse ja jos tarvitsee vien korjaamolle. Autoja on 14, joista 10 on isoja linja-autoja, Petri Valtanen kertoo.

Pienen yrityksen esimiehenä toimimisesta Petri Valtasella on selkeä näkemys.

– Yritän olla sellainen esimies, joka ei ole esimies. Sellainen, joka on hommassa mukana eikä istu missään tornissa, hän sanoo.

Alan tulevaisuuden suhteen Valtanen ei ole kovin optimistinen. Lipputulot eivät riitä kattamaan joukkoliikenteen kuluja, joten ala on riippuvainen julkisesta tuesta. Julkisen vallan joukkoliikenteen tukemiseen käyttämät varat taas ovat pienentyneet, eikä saksipolitiikalle näy loppua.

Jotta maaseudun julkista liikennettä voitaisiin kehittää, rahaa pitäisi satsata enemmän. Näin siinäkin tapauksessa, että lähijuna toteutuu.

– Jos lähijuna tulee, se merkitsee Turkuun ajettavan linja-autoliikenteen loppua. Jotta juniin riittäisi matkustajia, jokaiseen junavuoroon pitäisi olla linja-autoilla ajettavaa syöttöliikennettä, Valtanen miettii.

Petri ja Elina Valtasen lapset ovat iältään 18- 17- ja 13-vuotiaat. Se selviää aikanaan, siirtyykö yritys joskus neljännelle sukupolvelle.

– Aika näyttää. Eivät ainakaan ole sanoneet, etteivät koskaan näihin hommiin lähde, Valtanen naurahtaa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän