Rautatieasemalle haetaan uutta omistajaa

0

LOIMAAN vuonna 1876 valmistunut rautatieasema on myynnissä. Kiinteistön omistaja Timo Suonpää osti asemarakennuksen Senaatti-kiinteistöiltä 12 vuotta sitten liiketiloiksi.
Hän on pyörittänyt tiloissa yritystoimintaansa, kuten kangas- ja pelikauppaa, mutta viimeiset vuodet rakennus on ollut ilman aktiivista käyttöä. Nyt edessä ovat enää tyhjennysmyynnit.
– Käyttöä keksisin kyllä vaikka ja mitä, mutta minulla ei ole tällä hetkellä resursseja pitää rakennusta kunnossa. Asemasta ei käytännössä ole tällä hetkellä mitään tuloja, pelkkiä kuluja, ja pelkästään lämmitys on tyyristä, Suonpää paljastaa.
Uusrenesanssia edustava asemarakennus on pääasiassa hyväkuntoinen. Sitä on aikojen saatossa remontoitu, ja esimerkiksi perustukset on käyty läpi 1990-luvulla. Radan puolen julkisivu ja osa lämmitystekniikasta kuitenkin vaatisivat huomiota.
– Aurinko on päässyt polttamaan radan puolen seinät niin, että maali hilseilee. Siellä on myös jonkin verran töhryjä, Suonpää harmittelee.
Asemakaavassa rakennuksen kohdalla on merkintä “rs-4”, mikä tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että rakennus on suojeltu sekä sisältä että ulkoa. Alkuperäisiä piirteitä ei saisi muuttaa, mutta asemaa on vuosien varrella remontoitu ja muokattu, joten alkuperäisyyden toteaminen ei ole kovin yksinkertaista.
– Se ei ole ammattilaisellekaan helppoa sanoa, että mikä on alkuperäistä ja mikä ei, Suonpää kertoo.
Alkuperäinen pohjapiirustus löytyy, mutta uudempaa aineistoa Suonpää ei ole etsinnöistä huolimatta löytänyt. Hän on omana aikanaan esimerkiksi muokannut aseman pohjaratkaisua rakentamalla väliseinän, jolle piti erikseen saada hyväksyntä.
Varsinais-Suomessa alueellisena vastuumuseona toimii ja kulttuuriympäristötehtävää hoitaa Turun kaupunginmuseo. Tutkija Milla-Lotta Kemiläinen kertoo, että asemarakennus on osa suurempaa arvokasta kokonaisuutta
– Rakennus on myös listattu Museoviraston tekemän rky-inventoinnin listalle, eli se ja ympäröivä alue on määritelty valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi.
Mahdollisia muutostöitä varten suojellun rakennuksen omistajan tulee olla yhteydessä kaupungimuseoon.
– Omistajan tulee säilyttää ja korjata rakennus sen ominaispiirteet huomioiden sekä tarpeetonta uusimista välttäen. Mahdolliset muutokset konkretisoituvat siinä vaiheessa, kun kohteeseen on tehty muutossuunnitelmia, jotka tulevat museolle lausunnolle, Kemiläinen kuvailee.
Aseman sijainti radan läheisyydessä ja hyvien kulkuyhteyksien päässä on Suonpään mukaan ehdottomasti yksi sen myyntivalteista.
– Parhaiten asemalle istuisi sellainen yritys, joka vetäisi väkeä kauempaakin, sillä tämä on sellainen maamerkki, että tulijoiden on helppo löytää perille. Tähän voisi sopia joku sellainen toiminta, mille on hyötyä ja lisäarvoa siitä, että se järjestetään vanhassa rakennuksessa, Suonpää pohtii.
Henkeään Suonpää ei myynnin suhteen pidätä, sillä hän tietää Loimaalla olevan tarjolla useita tyhjiä liiketiloja, eikä markkinatilanne ole kummoinen. Asemarakennuksen vuokraaminenkaan ei ole poissuljettu vaihtoehto, mikäli sopivaa ostajaehdokasta ei löydy.
– Kunhan rakennus vain tulisi johonkin käyttöön.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän