LOIMAAN kaupunki on hylännyt korvausvaatimuksen, jonka autoilija oli jättänyt Satakunnantien hidastetöyssyssä vaurioituneesta puskurista.
Satakunnantie on kaupungin katuverkkoa. Viranhaltijapäätöksestä ilmenevän autoilijan vaurioselvityksen mukaan Satakunnantien hidastetöyssy oli aiheuttanut vaurion ainakin puskurin alaosalle, vaikka autoilija oli ajanut autollaan alittaen reilusti alueen sallitun nopeusrajoituksen.
Vaurioselvityksen perusteella kirkas auringonpaiste oli häikäissyt ajosuuntaan ja estänyt näkemästä ajoissa varoitusmerkkiä. Autoilija katsoo, ettei hidaste ole rakenteeltaan turvallinen eikä sitä ole merkitty asianmukaisesti, sillä varoitusmerkki sijaitsee vain noin neljän metrin etäisyydellä hidasteesta.
Puskurin alaosan kustannukseksi arvioidaan noin 130 euroa.
Kaupunki perustelee hylkäävää päätöstään muun muassa sillä, ettei Satakunnantiellä voi noudattaa merkin sijaintisuositusta, joka on 40 km/h -nopeusrajoitusalueella 50–100 metriä. Muutoin merkki olisi rivitalojen sisäänajon keskellä.
– Merkki on kieltämättä aika lähellä hidastetta, mutta tähän ei ole olemassa mitään ehdotonta sääntöä, vaan kyse on suosituksesta, viranhaltijan päätöksessä sanotaan.
Päätöksessä muistutetaan, että hidasteen viisteissä on merkinnät, jotka on tehty betonikiveyksellä. Se on kaupungin mukaan riittävä merkintä, koska se erottuu materiaalina muusta kadusta.
Hidastetta käytiin mittaamassa mittalaitteistolla pari päivää korvausvaatimuksen saapumisen jälkeen.
– Keskellä hidastetta nousu on toisella puolella 7 cm ja toisella 8 cm. Suunnitelmassa on 7 cm. Jalkakäytävän vieressä 10 cm ja 7 cm ja pyörätien 8 cm ja 9 cm. Käytännössä rengasurien kohdalla nousu maksimissaan 8 cm. Nousu tapahtuu noin 90 cm:n matkalla, viranhaltijapäätöksessä selvitetään.
Päätöksessä huomautetaan, että henkilöauton maavaran on oltava lain mukaan vähintään kahdeksan senttimetriä.
– Eli mikäli auto on lain mukainen, ei ole mahdollista, että se vaurioituisi ao. hidasteessa, jos on ajettu nopeusrajoitusten mukaan. Toki, jos on tultu reipasta vauhtia ja nopeasti painettu jarrua, painuu auto luonnollisesti vähän alaspäin. Tällöin toki hidasteeseen voi osua, mutta tämä nyt on mahdollista aivan jokaisessa hidasteessa, kun nopeutta on tarpeeksi, päätöksessä sanotaan.