50 metriä Loimaata Okrassa

0
Kauppalayhdistyksen kärkenä on Okrassa Lost in Loimaa-kampanja. Leena-Maija Pärssinen, Tiina Tammi, Katja Jalasjoki, Tuula Sirén-Mäkelä ja Merikerttu Mutala-Akparibo toivovat Okraan poutaista ja tyyntä säätä. OONA TEPPONEN

LOIMAA, ORIPÄÄ Mittaamista, laskemista, palavereita, rakentamista, logistiikkaa ja haravointia. Loimaan Okra-osasto ei synny itsestään, vaan laajamittaisen suunnittelun ja yhteistyön tuloksena.

– Ennen joulua on jo aloitettu, uudenvuoden jälkeen saatiin tietää paikka ja pikkuhiljaa on edetty kohti h-hetkeä, Kauppalayhdistyksen koordinaattori Merikerttu Mutala-Akparibo sanoo.

Loimaata ja kaupungin yrityksiä ja yhdistyksiä markkinoiva alue koostuu vierekkäisistä Kauppalan ja kaupungin osastoista. Kokonaisuuden paikkaa jouduttiin tällä kertaa vaihtamaan, mutta se sijaitsee edelleen samalla tutulla D-alueella.

– Olisimme todella mielellämme olleet samalla paikalla, sillä sinne löysi helposti ja tiesimme, että paikka toimii hyvin. Okran järjestäjätkin vain tajusivat, kuinka hyvä paikka on, sillä siihen on tänä vuonna rakennettu ravintola, Kauppalayhdistyksen puheenjohtaja Leena-Maija Pärssinen nauraa.

Uusi sijainti ei välttämättä ole lainkaan hullumpi juttu, sillä ravintolan odotetaan vetävän väkeä lähistölle.

– Se on sitten meistä kiinni, kuinka hyvin onnistumme nappaamaan porukkaa meille, Pärssinen täydentää.

Jos viime Okrasta kerättyä kokemusta on uskominen, ainakin lapsien ja lapsiperheiden “nappaaminen” käy helposti. Pari vuotta takaperin esimerkiksi rotareiden Rotakids-rata osoittautui todella suosituksi, ja se tuodaan Okraan tänäkin vuonna.

Osaston muodostama kokonaisuus houkutteli niin lapsia kuin aikuisiakin tutustumaan Loimaan kaupunkiin, yrityksiin ja yhdistyksiin, ja se on tavoitteena nytkin.

Kiitosta tuli viimeksi myös siitä, että aktiviteetit olivat ilmaisia.

– Maksuttoman Rotakids-radan lisäksi haluamme kertoa rotaritoiminnan mahdollistamasta hyvän tekemisestä niin paikallisesti kuin kansainvälisestikin, Rotarypiirin 1410 AG Katja Jalasjoki kertoo.

Tälläkin kertaa yhteisosastot rakennetaan pitkälti hyväksi todetulla kaavalla, vaikka uuttakin on luvassa. Kauppala ja sen yritykset esimerkiksi lähtevät tapahtumaan koko kesän kestävä Lost in Loimaa-kampanja edellä. Lost in Loimaa -kampanjalla yhdistys haluaa tutustuttaa messuväkeä loimaalaisiin yrityksiin, erikoisliikkeisiin ja palveluihin.

Loimaan kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Heidi Cavén taas paljastaa, että esimerkiksi Sarka-museolla on kaupungin osastolla aiempaa isompi rooli. Samalla aktiviteettivalikoima kasvaa.

– Sarka-museo tuo paikalle polkutraktoriradan, joka on heillä ollut tosi suosittu. Lisäksi on minigolfia ja muuta aktiviteettia. Loimaa-Seura on ollut perinteisesti mukana, ja lisäksi esille tuodaan Älykkäät kylät -hanketta ja Cityspottingia, Cavén kertoo.

Vaikka työtä Okran eteen on tehty jo pitkään, keskiviikosta lauantaihin kestävä puristus on aikamoinen, messuosaston taustajoukoista myönnetään.

– Ne ovat kuitenkin myös ihanan erilaisia työpäiviä, kuten olen aiemminkin sanonut. Suurin plussa on uusien kontaktien luominen, Bello Mondon yrittäjä Tuula Sirén-Mäkelä sanoo.

Yhteistyö kaupungin, Kauppalan ja yhdistysten kesken on ollut totutulla tavalla sujuvaa. Kun voimat yhdistetään, saadaan aikaan melkein 50 metrin edestä Loimaata.

– Yhteistyö meillä toimii todella hyvin. Pienen kaupungin etuna todellakin on se, että kaikki tuntevat kaikki, ja apua annetaan puolin ja toisin, Cavén kehuu.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän