Ihminen takaisin toiminnan keskiöön

0
TS/LENNART HOLMBERG

Eräänä aamuna työhön ajellessa tuli Yle Radio Suomesta ohjelma, jossa keskusteltiin yrityksissä vallitsevista johtamistavoista. Eikä ollut ensimmäinen kerta, kun tulilinjalle joutui yritysten henkilöstön psyykkinen hyvinvointi kyseenalaisten johtamismenetelmien takia. Päinvastoin, aiheeseen on puututtu useastikin eri yhteyksissä.

Varsinkin pienemmissä yrityksissä koko organisaatio keskittyy ydinliiketoimintaansa ja taloudellinen tulos, laatu ja toimitusvarmuus ovat ne, mitkä ratkaisevat. Näin sen pitääkin olla. Mutta olisiko aiheellista miettiä myös vaihtoehtoisia menettelytapoja, joilla nuo edellä mainitut saadaan aikaiseksi ja ehkä vieläkin paremmiksi.

Oikeanlainen henkilöstöjohtaminen on suunnattoman tärkeä asia. Mutta helppo asia se ei ole. Sillä on kuitenkin valtava vaikutus toimintaan. Kun työntekijöiden on mukava tulla työpaikalle, siellä on hyvä olla ja motivaatio on korkealla, niin laatu ja tuottavuuskin kohenevat vähän kuin sivutuotteena.

Tämä vaatii kuitenkin sen, että organisaatiossa jokainen tuntee olevansa tärkeä ja tarpeellinen ja että henkilöstön psyykkinen hyvinvointi on hyvällä tolalla. Loimaan seudullahan on mainio kattaus mallikelpoisia yrityksiä, joissa nämä asiat on varmasti huomioitu. Huolehditaan siis jatkossakin siitä, että pidetään täällä ihmiset toiminnan keskiössä. JL

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän