Kojonperäntien muuttaminen soratieksi on käynnissä

0
Kojonperäntien huonokuntoinen osuus muutetaan soratieksi Saharannantien liittymän ja Kakkostien (vt 2) väliseltä noin 4,9 kilometrin matkalta. Tienvarsien palteiden poisto sekä puuston ja vesakon raivaus on jo tehty.

LOIMAA Varsinais-Suomen Ely-keskus muuttaa tänä kesänä Kojonperäntietä 4,9 kilometrin matkalta soratieksi. Tässä Kojonperän ja Kakkostien välisessä kohteessa ollaan jo tien reunapalteita poistettu sekä puustoa ja vesakkoa raivattu.

– Vanhaa päällystettä aletaan jyrsimään pois heti ensi viikon alussa. Sen jälkeen siihen laitetaan uusi sorakulutuskerros murskeesta. Myös ojien ja pientareiden parannustyötä tehdään samalla, Ely-keskuksen projektipäällikkö Veli-Pekka Pelttari kertoo.

Hänen mukaansa valmista pitäisi olla vielä syksyllä, ehkä jopa elokuussa, mutta syyskuun puolella viimeistään.

Ely-keskus on päätynyt ratkaisuun, koska soratieksi muuttaminen parannustoimenpiteenä on parempi vaihtoehto kuin se, että tien kunto säilyisi nykyisellään.

Muutostyö aiheuttaa jonkin verran haittaa liikenteelle. Pelttarin mukaan toinen ajokaistoista pyritään kuitenkin pitämään koko ajan auki.

– Eikä sillä tieosuudella liikennemäärätkään kovin isoja ole, joten kaikki sujuu todennäköisesti ihan hyvin. Tietenkin eteen voi tulla esimerkiksi jokin tierummun uusiminen, niin silloin se aiheuttaa enemmän haittaa liikenteelle.

Varsinais-Suomen Ely-keskuksen tämän vuoden teiden päällystyskohteisiin Loimaan alueella kuuluvat Kakkostien (vt 2) noin 4,4 kilometrin osuus välillä Murto–Saarenmäki ja Vakkatien noin 8,5 kilometrin osuus välillä Hirvikoski–Alastaro.

Ely-keskuksen tienpidon asiantuntijan Hanna Skantsin mukaan molemmat päällystysprojektit etenevät suunnitellusti ja aikataulun mukaan.

– Kakkostiellä kohteen päällystys alkaa alustavan aikataulun mukaan syyskuun alussa. Myös Vakkatien päällystys on aikataulutettu syyskuulle, ja se toteutetaan vt 2 -kohteen jälkeen, Skants kertoo.

Väyläviraston mukaan rahaa Varsinais-Suomen ja Satakunnan maanteiden korjaukseen, päällystykseen ja tiemerkintöihin on käytettävissä noin 44 miljoonaa euroa. Rahoituksessa on mukana myös hallitusohjelman mukaista korjausvelan taittamiseen osoitettua lisärahoitusta.

Juha Lahti

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän