Yrityspäivä vahvistaa koulujen ja työelämän välistä vuoropuhelua

0
Kun asiakas tilaa painotuotteen, on tärkeää tietää, mihin käyttötarkoitukseen ja millaiselle pinnalle se tulee. Loimaan silkkipainon yrittäjä Jani Alhanen (oik.) sanoo, että sen perusteella valitaan materiaali. Erilaisia tarrarullia hänellä on useita satoja. SARI HOLAPPA

LOIMAA/KARTANOMÄENKATU Koululaisten yrityspäivä tarjosi vajaa parikymmentä vierailukohdetta paikallisille 9. luokan ja lukion oppilaille. Nuoria jalkautui yrityksiin noin 350. Yritystä kohden heitä oli maksimissaan 20.

Yritysvierailupäivän tavoitteena on innostaa nuoria tutustumaan alueen yritystarjontaan ja antaa samalla ideoita jatko-opintoja varten.

Toista vuotta lukiossa opiskelevat Nella Luuri, Martta Lehto, Essi Kallio ja Eerika Tapio olivat valinneet tänä vuonna yritysvierailukohteekseen Loimaan silkkipainon. Vaikka he tuskin suuntaavat tulevaisuudessa alalle, heistä oli mielenkiintoista päästä tutustumaan yritykseen, josta he eivät tienneet etukäteen juuri mitään. Yrityspäiviä he pitävät muutenkin tärkeinä.

– Tässä saa tietoa loimaalaisista yrityksistä ja erilaisista aloista.

Viime vuonna he tutustuivat sosiaali- ja terveysalaan, ja ensi vuonna he uskovat vierailevansa taas jossain aivan erilaisessa kohteessa.

– Tämä on myös hyvää tiedonhankintaa, he kehuivat päivän antia.

Loimaan lukion toisen vuoden oppilaat tutustuivat Loimaan silkkipainossa erilaisiin painomenetelmiin. Yrittäjä Jani Alhanen näytti, miten uv-tulostimella tehdään asiakkaan tilaamat peräkärryteippaukset.

Vuonna 2011 painoalalle vähän kuin vahingossa päätynyt Silkkipainon yrittäjälle Jani Alhaselle kokemus yrityspäivästä oli uusi, mutta sen verran myönteinen, että hän saattaa lähteä mukaan myös tulevina vuosina.

– Minulle jäi sellainen kuva, että oppilaat olivat oikeasti kiinnostuneita alasta ja olivat hyvin mukana koko vierailun ajan.

Alhasen mukaan hänen ei ole tarvinnut katua alavalintaansa, sillä töitä on riittänyt. Nuorille hän vinkkasi, että se sopii sellaiselle, joka tykkää tehdä visuaalista työtä käsillään. Asiakkaina hänellä on pääasiassa loimaalaisia yrityksiä, joille Alhanen tekee monenlaisia mainosmateriaaleja ja esimerkiksi tekstiilipainatuksia.

Jani Alhanen sanoo tekevänsä paljon esimerkiksi tekstiilien mainosmerkintää. Oppilaat pääsivät seuraamaan, miten paineilma-alusteisella lämpöprässillä painetaan kuva paidanselkään.

Tapahtumapäivän yhtenä organisoijana toiminut Novidan osaamiskoordinaattori Sanni Kiviniemi sanoo kiinnostuneita yrityksiä olleen tänä vuonna enemmän kuin parina aiempana. Hänen mukaansa osallistujia olisi tullut enemmänkin, mutta aikataulullisista syistä kaikki halukkaat eivät pystyneet ottamaan oppilaita vastaan. Kiviniemi kertoo, että vierailukohteet valittiin yhteistyössä koulujen opinto-ohjaajien kanssa sekä lukion aiempien kokemusten pohjalta.

– Vaikka aikataulujen vuoksi kaikki eivät pystyneet nyt osallistumaan, yritykset toivottivat oppilaitokset tervetulleiksi vierailulle myöhemmin. Tällaisia loimaalaisyrityksiä oli melkein toiset kaksikymmentä eri toimialoilta, mihin oltiin yhteydessä.

Hän sanoo yritysvierailupäivien tarjoavan hyvän mahdollisuuden luoda uusia yhteistyösuhteita, jotka vahvistavat koulujen ja työelämän välistä vuoropuhelua. Kiviniemi haluaa lisäksi rohkaista aineenopettajia jalkautumaan yrityksiin oppilaidensa kanssa.

– Vierailut tarjoavat arvokkaita näkökulmia opetukseen ja tuovat konkretiaa oppimissisältöihin oikeassa työympäristössä, hän pohtii ja lisää, että yritysvierailuja voi, ja tulisikin järjestää myös omatoimisesti lukuvuoden aikana.

– Yritykset ottavat mielellään vastaan vierailijoita, kunhan yhteydenotto tehdään ajoissa ja he tietävät millä kulmalla tullaan vierailulle. Yritykset ovat lisäksi toivoneet enemmän vierailuja.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän