Uusi toimitusjohtaja luotsaa Pihaporttia tutuilla poluilla

0
Olli-Pekka Rastas jäi kuunvaihteessa eläkkeelle ja Kotipolun Pihaportin uutena toimitusjohtajana aloitti Santeri Sinkkonen.

LOIMAA/TURUNTIE Syyskuun alku toi mukanaan muutoksen monipalveluyritys Kotipolun Pihaportin toimistossa, kun yrityksen toimitusjohtaja Olli-Pekka Rastas jäi eläkkeelle. Uutena toimitusjohtajana aloitti pitkään Pihaportissa työskennellyt Santeri Sinkkonen .

– Olen minä luvannut jäädä keikkapojaksi, mutta kyllä tässä muutakin puuhaa eläkepäiville on, Rastas toteaa.

Asiakkaille muutos ei juurikaan tule näkymään. Ainakin aluksi Sinkkoseen saattaa törmätä ”kentällä” hieman harvemmin, sillä hän ounastelee työpäivien kuluvan vahvasti toimiston puolella. Uuden pestin haltuun ottamisen lisäksi Pihaportissa uudistetaan kaikki järjestelmät gps-seurantaa lukuun ottamatta.

– Sitten pitää katsoa kuka täällä toimistolla keittää kahvia ja kastelee kukkia, kun ne ovat olleet OP:n hommia, 14 vuotta Pihaportissa työskennellyt Sinkkonen nauraa.

Työntekijöitä Pihaportilla on 17, joista kuusi on kiinteistöpuolella ja 11 siivouspuolella. Sinkkonen vastaa työnjohdosta kiinteistöpuolella, kun taas siivouspuolesta vastaa Hanna Ainonen.

– Santerilla on kokemusta esimiestehtävistä jo useamman vuoden ajalta ja hän saa hyvän porukan johdettavakseen, Rastas lupaa.

Pihaportin omistus tämän vuoden alussa PHM Groupille. Kaupantekohetkellä Rastas korosti, että on tärkeää pitää yritys paikallisena ja tämä halu on myös toteutunut. Kilpailu kiinteistöhoidossa ja siivousalalla on kovaa, ja isompaan yritykseen kuulumisesta on hyötyä varsinkin talousasioiden kanssa.

– Isoon yritykseen kuuluminen vaatii paljon mutta se myös antaa paljon. Siellä talousosaaminen on huippuluokkaa ja tukea saatavilla, Rastas kertoo.

– Yhteistyö PHM:n kanssa on alkanut hyvin, eikä ole epäilystäkään, etteikö se toimisi hyvin jatkossakin, Sinkkonen pohtii.

Yrityksen taivalta Rastas ei vahingossakaan kuvaile helpoksi. Marraskuun ensimmäinen päivä 18 vuotta täyttävän yrityksen alkuvuodet olivat hänen mukaansa aikamoista rämpimistä.

– Usko oli, että tästä voi tulla hyvä ja pikkuhiljaa homma lähti toimimaan. Tai sanotaanko, että kymmenen vuotta se otti, eli viimeiset viisi tai kuusi vuotta on ollut sellaista, ettei koko ajan ole pelko pärjäämisestä. Eikä meitä kai olisi ostettukaan, elleivät asiat olisi hyvin.

Kun yrityksen työlistalla on muun muassa lumiaurausta ja liputuksen hoitamista, niin pienetkin viiveet töiden valmistumisessa eskaloituvat välittömiksi puhelinsoitoiksi.

– Lumitöissä ajolistojen kanssa on pakko priorisoida niin, että esimerkiksi sellaiset yritykset hoidetaan ensimmäisenä, joiden toiminnalle lumesta on eniten haittaa. Yhteistyökumppanit ovat hyvin ymmärtäväisiä tämän suhteen.

– Toki haukut ja moitteet tulevat helpommin, kun jokaisella pihalla pitäisi auran tai lipunnostajan olla ensimmäisenä. Mutta kyllä tässä kiitostakin tulee paljon, Rastas vakuuttaa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän