Netin asuntoesittelyt kiinnostavat muitakin kuin ostajia

0
Esittelykuvilla syntyy ensivaikutelma kohteesta.

– Nopeimmillaan kaupat sovittiin samana päivänä kun kohde tuli nettiin. Silloin kyseessä oli rantatontti, jonka ostaja halusi varmistaa itselleen, kiinteistövälittäjä LKV Olavi Uusitalo kertoo kokemastaan.
Esimerkki kuvaa hyvin tilannetta, miten netissä esitelty asunto- tai kiinteistökaupan kohde voi saada ostajan tarttumaan saman tien puhelimeen tai ottamaan sähköpostitse yhteyttä. Jos on varta vasten haku päällä, voi puhelimeensa myös pistää vahdin, joka hälyttää sopivan vaihtoehdon tullessa tarjolle.

”Myytävät asunnot Loimaa” -haku tuottaa sekunneissa silmien alle kurkisteltavaa ja tarkasteltavaa yli 250 kohteen verran. Omakotitaloja, kerrostaloasuntoja, rivitalokohteita, uudiskohteita. Katseltavaa riittää.
– Vaikka myyntikohde esitellään nykyään jopa kymmenin valokuvin, niin käynti paikan päällä on aina ratkaiseva. Valokuvissa näkee pohjapiirroksen ja tilat päällisin puolin, mutta näytössä käynti on välttämätön kokonaisuuden hahmottamiseksi, Uusitalo korostaa.

Kuvien antaman vaikutelman jälkeen voi näytössä yllättyä kahdella tavalla. Niin, että tilat vaikuttavat vielä paremmilta kuin kuvissa ja toisaalta niin, että pettyy.
Uusitalolla on alalta yli 30 vuoden kokemus. Netin tulo osaksi markkinointia oli iso mullistus. Verkkoon ladattavat tiedot ovat olleet jo pitkään kiinteistönvälittäjän ja hänen asiakkaiden arkea. Uusitalo muistelee, että 90-luvun puolivälissä alkoi tapahtua.
– Olin silloin Loimaalla ensimmäinen. Nyt nettisivut on kaikilla ja sovellukset kehittyvät kehittymistään. Tulevaisuutta on ainakin se, että tilaan voi päästä virtuaalisesti ikään kuin kierrokselle jolloin saadaan kolmiulotteinen vaikutelma. Myös tilan ”sisustaminen” virtuaalisin huonekaluin on mahdollista, mutta ei vielä kovin yleistä.

Tätä päivää on, että kiinteistövälittäjä ottaa myymästään kohteesta runsaasti valokuvia. Toisinaan kuvaaja voi olla myös myyjä itse tai hänen tuttavansa. Parhaat kuvat valikoidaan nettiin sekä välittäjän omille sivuille että myyntisivustoille, kuten Oikotielle tai Etuoveen.
– Itse olen Oikotiellä. Kaksi mainittua ovat suurimmat, Uusitalo toteaa.
Aamulla nettiin pistetyn 90-luvun omakotitalon hän arvelee herättävän nopeasti kiinnostusta. Kohde oli myös mieluisa kuvattava. Hyvin pidetty persoonallinen omakotitalo, jossa korkea huonetila, seinän korkuinen ikkuna ja sijaintikin ok. Kiinnostuksen heräämiseen vaikuttaa moni seikka, mutta kyllä valokuvilla on iso merkitys.

Loimaalla ei Uusitalon mukaan ole toistaiseksi näkynyt asuntojen perusteellista stailausta myyntikuntoon. Tarkoittaen sitä, että kohteeseen ei mennä luksuspäiväpeittein, viherkasvein ja saunatyynyin luomaan edustavampaa vaikutelmaa kuin todellisuus on. Kuvilla ei myöskään koeteta peitellä epäkohtia tai luoda valheellista vaikutelmaa.
Jotakin silti tehdään ja Uusitalo tietää mitä.
– Moni kysyy, että pitääkö koko tila tyhjentää kuvausta varten. Ei tarvitse. Olen kuitenkin sanonut, että jos tavaraa on paljon, niin enimpiä ja varsinkin henkilökohtaisia kannattaa raivata pois, jos ei halua niiden näkyvän nettikuvissa.
Mitä siistimpi kohde, sitä parempi. Toisinaan on niinkin, että sisätiloista ei kerta kaikkiaan voi ottaa kuvia julkaistavaksi. Silloin tyydytään ulkokuviin.

Asunto- ja kiinteistökauppa on yksi talouden ja hyvinvoinnin mittareista. Alan toimijaa ilahduttaa, että hiljaisen jakson jälkeen on havaittavissa piristymisen merkkejä. Vanhemmat omakotitalotkin ovat alkaneet jälleen liikkua.
– Tein juuri omakotitalokaupan ja muutamista taloista on kaupat sovittuna. Varhainen kevät edistää kysyntää. Lumettomuus on mahdollistanut esittelyt läpi vuoden, kun näkee pihapiirit kunnolla.
Uusitalo näkee viikkoraportin siitä, kuinka paljon mitäkin nettikohdetta on klikkailtu ja katseltu.
– Se ei tietenkään näy, että kuka, mutta seurannan ansiosta tiedetään, miten kohteet vetävät.

Kaikki katselijat eivät ole ostoaikeissa. Paikkakunnan tuttujen rakennusten sisään kurkistaminen on myös mukavaa ajanvietettä ja viihdettä. Tirkistellen ja tarkastellen pysyy kärryillä siitäkin, millä hintatasoilla paikkakunnan asunnot ja kiinteistöt ovat. Se tarkoittaa, että myyntiaikeissa oleva pääsee myös jyvälle, mitä omastaan voisi saada.