Vielä yksi numero – Veli-Matti Knuuti jää eläkkeelle lehdestä

0
Yli 30 vuotta Loimaan Lehdessä myyntipäällikkönä ja kaiken kaikkiaan myynnin erilaisissa tehtävissä 42 vuotta - ja torstaina Veli-Matti Knuuti on töissä viimeistä päivää ennen eläkkeelle siirtymistä.

Loimaan Lehti

– 42 vuotta kaikkiaan, Loimaan Lehden myyntipäällikkö Veli-Matti Knuuti laskee työvuosiaan myynnin parissa.

Loimaan Lehden mediamyynnin lisäksi hän on työskennellyt maatalouskaupan parissa Hankkijalla ja myyntiedustajana Kemirallakin hän ehti aikoinaan olla monta vuotta. Kun reissaaminen alkoi jo vähän kyllästyttää, kotipaikkakunnalla aukesi paikka Loimaan Lehdessä.

Nyt takana lähes 5 000 numeroa Loimaan Lehteä ja työvuosia lehdessä siis 30 ja pari kuukautta päälle.

Tämän tiistain lehden jälkeen hän on mukana tekemässä vielä yhden lehden, Loimaan Lehden torstain numeron. Sitten koittaa siirtyminen suunnitellusti eläkkeelle.

– Maalaismaisemissa aika varmaan sitten kuluu. Tilan kevättyöt odottavat ja vanhoja rakennuksia on tarkoitus kunnostella.

Matkusteluakin hän arvelee jatkavansa – ja ehkä varmimmin tulevan eläkeläisen tapaa pohjoisessa.

– Lapinreissut ovat aina olleet minulle se ykkönen.

– 15-vuotiaana sitä on aika nuori tekemään päätöksiä, hän selittää uravalintaansa myynnin ja markkinoinnin parissa.

Kauppaopisto kuitenkin tuntui tarjoavan laajasti mahdollisuuksia sijoittua työelämässä monenlaisiin tehtäviin. Opiskelu tuntui sujuvan ja ensimmäinen kesätyöpaikka Alastaron Osuuskaupassa samoin.

Rautaosastolla myynnissä olleet tavarat olivat tuttuja ja tuntuivat helpolta myydä.

– Asiakkaiden palvelua tehtävät myynnissä aina ovat.

Sitä se on ilmoitusmyynti lehdessäkin.

– Myynti vaatii pitkäjänteistä tekemistä. Ei saa lannistua. Aina kaikki mitä yrittää, ei onnistu.

Loimaan Lehden mediamyynnissä on auttanut Veli-Matti Knuutin mielestä lehden hyvä maine.

– Brändi on sinänsä kunnossa. Lehden täytyy olla luotettava. Lukijoiden täytyy luottaa lehteen, niin siihen luottavat yrittäjätkin.

Onnistumisen edellytyksiksi hän laskee myös lehden porukan.

– Hyvät työkaverit, ne ovat elinehto tässä hommassa mukavien asiakkaiden lisäksi.

Kun työ lehdessä 30 vuotta sitten alkoi, Suomi syöksyi lamaan.

– Ja näköjään samanlaisessa tilanteessa työura taitaa päättyäkin, hän miettii koronaviruksen levitessä niin maailmassa, Suomessa kuin Loimaan seudullakin ja aiheuttaessa vakavia sairastumisia ja jopa kuolemaa niin yksittäisille ihmisille kuin yrityselämässä ja taloudessakin.

Tiukkoja aikoja on eletty 1990-luvun alun jälkeenkin, esimerkiksi 2010-luvun alussa.

– Päivittäistavarakaupan isot investoinnit olivat hyväksi seudulle ja lehdelle silloin, mutta niin myös 1990-luvun alussa.

1990-luvulla lamasta noustiin Veli-Matti Knuutin mielestä Loimaan seudulla yhteistyöllä. Lehti teki silloinkin yrittäjien ja yrittäjäyhdistysten kanssa monenlaista yhdessä.

– Kun on vaikeampi hetki, niin yhteistyöllä selvitään, mutta kaikkien aktiivisuutta se vaatii.

– Yksin kuka tahansa on vähän mitätön tekijä.

Työvuosilta lehdessä on jäänyt mieleen monenlaista, mutta ehkä erityisesti loikka kirjankustantamisen maailmaan Loimaan Kirjapainon Ooli Oy:ssä, jonka toiminnasta hän vastasi toimitusjohtaja Jorma Rinteen kanssa.

– Oolin tuotanto oli varsin mittavaa, kustansimme kymmeniä kirjoja. 2000-luvun alussa kustantaminen oli kuumimmillaan ja teimme paljon kotiseutu- ja taidekirjoja.

Kustannusbisnestä Veli-Matti Knuuti luonnehtii aivan omaksi maailmaksi.

– Kirjojen kustantaminen oli antoisaa. Siinä sai tutustua asioihin ja mielenkiintoisiin ihmisiin, joihin ei ehkä muuten olisi tutustunut.

Lehdentekemisessäkin on vaiheita riittänyt.

– Jokainen päätoimittajan vaihdos on aina ollut pieni muutoksen paikka.

Isolta muutokselta tuntui myös se, kun TS-Yhtymä osti Priimus Group Oy:n, eli sen kustantamat lehdet ja painotoiminnan.

– Lehtihän on aina pärjännyt hyvin. Siihen saakka oltiin oltu itsenäinen lehti, ja itsenäisellä lehdellä on aina oma päätösvalta asioihin.

Lehden sisällä on tapahtunut muutoksia, mutta niitä on tapahtunut myös muualla. Yrityksiä on lopetettu, on tullut uusia, mutta muutama uran alkuaikojenkin asiakas on edelleen mukana.

– Ahosen Auli Huonekaluliike Ahoselta ja Hakalan Jouko Loimaan Laatuautosta esimerkiksi, Veli-Matti Knuuti miettii.

Työssä mediamyynnissä on päässyt näkemään myös seuraavien polvien kasvun.

– Hienoa, että moni yritys on saanut jatkajan perheestä.