Traktorivetorata alkaa olla viimeistä silausta vaille valmis

0
Humppilaan valmistuva, kansainväliset mitat täyttävä traktorinvetorata on viimeistä silausta vaille valmis. Työkoneet talkoolaisille sponsoroinut Suomen Telakone Oy:n toimitusjohtaja Matti Rautionmaa on tyytyväinen Humppilan saamaan piristysruiskeeseen. Tyytyväisyyttä huokuu myös Varsinais-Suomen Traktoriklubi ry:n puheenjohtaja Anssi Aarnio, joka sanoo töiden sujuneen vailla minkäänlaisia ongelmia. Kuva: Sari Holappa

HUMPPILAAN valmistumassa oleva, kansainväliset mitat täyttävä tractor pulling -rata alkaa olla ottelukunnossa. Kaksi rataa käsittävä kisa-areena on saanut talven aikana ylleen 300 kuormaa savea, ja lisää on tulossa.
– Onneksi tässä lähialueilla on riittänyt hyvin maata, sanoo Varsinais-Suomen Traktoriklubi ry:n puheenjohtaja Anssi Aarnio.
Kun urakka syksyllä aloitettiin, kaivettiin ensi töiksi pois pintamaata, jotta päästiin vetämään salaojaputkia. Kun pohja oli saatu suoraksi, päälle ajettiin sepeliä, minkä jälkeen alkoi savikuormaralli. Nyt työt alkavat olla niin loppusuoralla, että sitä ei ole jäljellä enää kuin nimeksi.
– Nyt tehdään viimeistelyt. Tässä on enää jonkin verran putkisto- ja kaapelireittejä ja sitten rakennamme yleisöaluetta, Aarnio luettelee ja sanoo, että myös varikkoalue tasoitetaan.
Aikatauluongelmia ei ole missään vaiheessa tullut, sillä työt ovat sujuneet paremmin kuin hyvin.
– Ainuttakaan mutkaa ei ole tullut matkaan, Aarnio toteaa ja kiittelee samalla aktiivista talkooväkeä. Myöskään ilman sponsoreilta saatuja työkoneita hommasta ei olisi tullut mitään.
– Yhdistyksellä ei ole mennyt omaa rahaa tähän juuri lainkaan, koska urakoitsijat ja muut tahot ovat lähteneet tähän niin hyvin mukaan, Aarnio kehuu.
Syksyllä onkin tarkoitus päästä tositoimiin, kun radalla aiotaan järjestää ensimmäiset harjoituskisat koronan niin suodessa. Radan pohjatyöt ovat siinä hantissa, ettei ongelmia pitäisi syntyä. Tosin useita SM-mitaleita traktorinvedossa voittanut ratamestari Kai Jokinen sanoo, ettei maaperän pitävyydestä ole varmaa tietoa ennen kuin se testataan kisaolosuhteissa.
– Täällä on hiukan multaisempi savi kuin vanhalla Piikkiön radalla. Alkuun voi ollakin haastava saada hyvä pitopinta, hän pohtii tilannetta ja sanoo, että maan oppii tuntemaan vasta ajan kanssa paremmin.
Jokisen mukaan tärkein ominaisuus on vedenpitävyys.
– Suomen kesään mahtuu paljon sadepäiviä, joten saven pitää kestää myös sellaiset olosuhteet, hän toteaa.
Humppilan kokoiselle paikkakunnalle kisat ovat suuri tapahtuma, sillä väkeä paikalle odotetaan enemmän kuin koko kunnassa on asukkaita.
– Tämä on sijainniltaan aivan loistavassa paikassa, koska sadan kilometrin säteellä asuu kolme miljoonaa ihmistä. Jos Piikkiön vanhalla radalla kävi porukkaa parituhatta, tänne on odotettavissa paljon enemmän, Anssi Aarnio povaa ja sanookin kisojen olevan melkoinen piristysruiske alueelle.
Samaa mieltä asiasta on traktorivetoradan pohjatöihin työkoneet luovuttanut Suomen Telakone Oy:n toimitusjohtaja Matti Rautionmaa.
– Kyllä tällainen piristää todella paljon paikkakuntaa, hän kiittelee.