Paikallisjunan tarvitsemien asemien tarpeet selvitetään

0
Mellilässä ei ole enää radan varressa tasannetta, josta voisi astua junaan. Paikallisjuna-aseman perustaminen ei kuitenkaan suuria rahoja kysy.

LOIMAA Turun ja Loimaan, Turun ja Uudenkaupungin sekä Turun ja Hajalan (Salo) välisten rataosuuksien asemapaikoille laaditaan kehittämissuunnitelma paikallisjunaliikennettä varten. Suunnitelmaan sisältyy kustannusarvio paikallisjunaliikenteen vaatimista liikennepaikoista.

Turun ja Loimaan välisestä paikallisjunaliikenteestä ovat olleet Loimaan kaupungin lisäksi kiinnostuneita ainakin Aura ja Pöytyä.

Loimaan osalta suunnitelmaa varten selvitetään Loimaan rautatieaseman sekä Mellilän käytöstä poistetun asema-alueen tarpeet.

Kaupungin kehittämisjohtaja Matti Tunkkari arvioi, että Loimaan rauatieaseman osalta kehittämistarpeet ovat hyvin vähäiset.

– Täällä keskustassa tilanne on aika helppo, koska rautatieasema on normaalikäytössä. Lisäksi kaupunki paransi kahdessa vaiheessa alueen pysäköintiä. Alue on siten valmis myös paikallisjunaliikenteen näkökulmasta katsottuna. Itseni on jonkin verran yllättänyt aseman pyöräkatoksen suosio. Sellainen tarvittaisiin ehkä toinenkin.

Mellilän entinen asema-alue on Loimaan kaupungin hallussa. Se vaatii kuitenkin toimenpiteitä soveltuakseen jälleen junaliikenteen käyttöön, mutta kovin suurista asioista ei ole kyse.

VARSINAIS-SUOMEN paikallisjunaliikenteen asemapaikkojen kehittämissuunnitelman on tilannut Varsinais-Suomen liitto.

Suunnitelman laativat tarjouskilpailun voittaneet Proxion Plan Oy ja Alkutieto Oy. Sen hinta on 23960 euroa, mistä Loimaan kaupungin osuus on 1455 euroa.

– Kaiken kaikkiaan Loimaalle maakunnan lähiliikenteen kehittäminen on merkittävä juttu, Matti Tunkkari toteaa.