Yhä useamman auton keulasta löytyy led-valoja

0
Koneurakoitsijat Joose Sillstén ja Jerry Markkula pitävät tärkeänä, että pimeälläkin näkee sujuvasti työskennellä. Hyvät työvalot lisäävät turvallisuutta puolin ja toisin. Kuva: Katriina Reijonen

LIIKENNE Auton keulaan asennetut tehokkaat led-lisävalot näyttävät kauas. Liikenneturvallisuuden kannalta kuljettajan tulisi kuitenkin kyetä näkemään myös lähelle ja sivuille, ei ainoastaan pitkälle eteenpäin.
– Jos peura tulee auton etukulmaan, ei se auta, jos näkee kilometrin päähän. Leveä valo näyttää etukulmaankin, led-valojen postimyyntiä harjoittava Antti Laaksonen muistuttaa.
Nykyinen tieliikennelaki mahdollistaa lisävalojen parittoman määrän, mikä on näkynyt rekisterikilven taustatelineeseen kiinnitettävien led-paneelien suosiossa. Valaisimen kiinnittäminen on helppoa, ja yhdellä paneelilla saa jo mukavasti lisätehoa valoihin.
– Muille ledeille on kytkentäkaavionsa. Jos ei ole ihan peukalo keskellä kämmentä, niin kyllä niitäkin osaa asentaa. Ja yleensä aina löytyy joku tuttu, joka osaa näissä auttaa, Laaksonen vakuuttaa.

Lisävalojen valokuvio on Laaksosen kokemuksen mukaan parantunut merkittävästi siitä, mitä led-tekniikka tarjosi vielä muutama vuosi sitten. Valokuvio on kuitenkin ominaisuus, jonka huomaa vasta enemmän valojen kanssa pelaava. Tavallisten kuljettajien näkökulmasta tärkein syy suosion kasvuun lienee hintojen tippuminen.
– Viisi vuotta sitten monet valot tekivät radiohäiriötä ja valojen kesto oli kyseenalainen, Laaksonen lisää.
– Nykyisille ledeille on luvattu 50 000 tunnin käyttöaika, mutta en tiedä, pitääkö se paikkansa, koska en ole yhtäkään saanut vielä poltettua loppuun. Jos joku polttimo on mennyt, se on johtunut iskusta tai muusta.
Uusien autojen ajovalot ovat kehittyneet paljon, mutta Suomen vanha autokanta ja vaihtelevat sääolosuhteet antavat Laaksosen mukaan monta hyvää syytä satsata oman auton valoihin. Jo pelkkä projektorin vaihtaminen saattaa auttaa näkemään paremmin pimeällä ja märällä tiellä.

Lain mukaan auton samanaikaisesti palavien kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku saa olla maksimissaan 100. Lisäksi valoilla täytyy olla E-hyväksyntä, jotta niitä saa käyttää tieliikenteessä.
Laaksosen kokemus on, että katsastuskonttorilla ei kuitenkaan syynätä kovin tarkkaan asianmukaisilta vaikuttavia lisävaloja. Joulukuusta muistuttavat ajoneuvot ovat asia erikseen.
– Osa tekee sitä, että poistaa valoja ennen katsastusta, mutta jos niitä ei ole liikaa laitettu, niin olen kyllä sanonut, ettei tarvitse ottaa pois.
Laaksonen tunnistaa omasta asiakaskunnastaankin tapauksia, joissa yhteen autoon on viritelty vilkuttimia ja välkyttimiä koko katalogin mitalla. Lisävalojen määrä ei häntä henkilökohtaisesti haittaa, kunhan kuljettaja osaa vaihtaa puolikkaille ajoissa.
– Normaaleillakin ajovaloilla voi tulla liian lähelle, jolloin alkaa ottaa aivoon.
Lisävalojen virittäjän kannattaa kuitenkin muistaa, ettei liikenteessä ajeta pelkillä kaukovaloilla.
– Jos valojen kantavuus on liian pitkä, valot täytyy vaihtaa lyhyille aikaisemmin. Silloin katvealue on pitkä.
Valoihin satsaaminen ei rajoitu pelkästään henkilöautoihin. Niitä asennetaan niin kuorma-autoihin kuin traktoreihin.
– Maataloudessa voi olla käytössä vanhat koneet, joissa halogeeni on lämmittänyt umpion ja polttanut pinnan. Töitä tehdessä täytyisi kuitenkin nähdä, pimeälläkin.