Ensimmäiset isot trukit lähtivät Hirvikoskelta maailmalle

0

LOIMAA/HIRVIKOSKI Loimaalla kuormattiin maanantaina laveteille kaksi järeää 42 tonnin trukkia, joiden määränpää on Etelä-Aasiassa, Intian naapurissa sijaitsevassa Bangladeshissa.

Lavetit puretaan Turun satamassa, josta ne lähtevät laivalla kohti Bremerhavenin satamaa Saksassa, jossa trukit siirretään isompaan, valtameret ylittävään laivaan.

Kyse on ensimmäisistä Lännen Tractorsin tehtaalla tässä kokoluokassa kokoonpannuista Mecliftin trukeista. Mecaliftin toimitusjohtaja Janne Kalliomäki luonnehtii tapausta merkittäväksi päänavaukseksi, sillä tähän saakka yritys on valmistanut pienempiä 18 tonnin trukkeja sarjatuotantona.

Kalliomäki kertoo, että isot trukit päätyvät käyttöön Monglan satamassa.

– Todennäköisesti trukeilla tullaan nostamaan satamassa kontteja sekä täyttämään ja tyhjentämään niitä.

TRUKKIEN kokoonpano siirtyi Tampereelta Hirvikoskelle, Lännen Tractorsille viime vuonna (LL 22.8.), ja niitä valmistetaan tehtaalla saman katon alla Lännen monitoimikaivureiden ja Watermasterien kanssa.

Monitoimisia trukkeja hyödynnetään esimeriksi satamissa, lentokentillä sekä isoissa teräs- ja alumiiniteollisuuslaitoksissa.

Lännen MCE oy omistaa 40 prosenttia ja tamperelainen Sign Systems Finland oy 40 prosenttia Mecalift oy:stä. Kalliomäen sijoitusyhtiö Credos omistaa loput 20 prosenttia. Omistajakolmikko osti liiketoiminnan konkurssipesältä syksyllä 2019. Mecaliftin pääkonttori on Tampereella.

Trukkien markkinat ovat pääasiassa ulkomailla. Kalliomäki kertoo, että koneita myydään ympäri maailmaa, ja niistä noin 90 prosenttia lähtee vientiin. Viime vuonna koneita valmistettiin muun muassa Puolaan, Kiinaan, Saksaan, Venäjälle, Intiaan ja Kanadaan.

– Tavaravirrat ovat globaaleja. Esimerkiksi maailman suurimmasta Shanghain satamasta lähtee lähes 40 miljoonaa konttia vuodessa, kun taas Suomen kaikista satamista lähtee yhteensä vain noin 1,5 miljoonaa konttia.

VIIME VUONNA Mecaliftin liikevaihto oli vajaat kolme miljoonaa euroa. Iso osa trukkien komponenteista tulee ulkomailta, ja Kalliomäki kertoo koronapandemian hankaloittaneen sekä komponenttien saatavuutta että koneiden myyntiä.

– Maailma oli niin sanotusti kiinni, eivätkä jälleenmyyjät päässeet tapaamaan asiakkaita. Näitä koneita ei myydä Teamsin välityksellä.

Hän luottaa siihen, että yrityksellä on hyvät edellytykset myydä isoja trukkeja maailmalle.

– Meillä on tiedossa, että esimerkiksi Puolassa ja Bangladeshissa on tulossa vastaavia kansainvälisiä tarjouskilpailuja.

Kalliomäki ei malta olla kehumatta Loimaata trukkien kokoonpanopaikkana sekä yleisemmin paikallista koneenrakennuskulttuuria.

– Emme olisi muuten näin pitkällä tässä hankkeessa.