Kaupungin parkkipaikoilla kolisee yli sata kertaa vuodessa

0
Lommoinen ovi, naarmutettu kylki tai kenties irronnut sivupeili? Parkkipaikkavahingot ovat tyypillinen näky myös Loimaan katukuvassa. Yli puolet vahingoista sattuu peruuttaessa esimerkiksi markettien pihassa.

LOIMAAN SEUTU Pelti kolisee Loimaan pysäköintialueilla huomattavasti useammin kuin lähikunnissa. Siinä missä muut kunnat jäivät alle sadan, Loimaan pysäköintialueilla sattui vuodessa yhteensä 106 parkkipaikkavahinkoa.

Pysäköintialueella tapahtuneiden vahinkojen osuus kaikista Loimaan liikennevahingoista oli noin 40 prosenttia. Luvut selviävät Onnettomuustietoinstituutin (OTI) vuoden 2019 tilastoista.

Vahinkotarkastaja Jukka-Pekka Ollikainen LähiTapiola Loimi-Hämeestä uskoo, että valtaosa parkkipaikkavahingoista tapahtuu suurten markettien pihoilla.

– Suurten kauppojen määrän kasvun myötä arvioisin, että myös parkkipaikkavahingot ovat lisääntyneet Loimaalla, Ollikainen sanoo.

MÄÄRÄLLISESTI toiseksi eniten pysäköintialuevahinkoja sattui Huittisissa, jossa vahinkoja tuli yhteensä 73. Tämä oli 39,5 prosenttia kaikista kaupungin liikennevahingoista.

Parkkipaikkavahinkojen osuus kaikista liikennevahingoista oli korkein Punkalaitumella, jossa pysäköintialueella tapahtuneet vahingot vastasivat noin puolta, 47,1 prosenttia kaikista liikennevahingoista. Punkalaitumen parkkipaikoilla kolisi 16 kertaa.

Oripäässä parkkipaikkavahinkoja sattui 10, Ypäjällä 16 ja Humppilassa 13. Oripään parkkipaikkavahinkojen osuus kaikista liikennevahingoista oli 38,5 prosenttia, Ypäjän 42,1 prosenttia ja Humppilan 36,1 prosenttia.

– Tyypillisesti peltivaurioiden määrä lisääntyy kesän lomakaudella ja perjantaisin työpäivän jälkeen, kun ihmiset suuntaavat tekemään viikonloppuostoksia, Ollikainen kertoo.

OTI:N TILASTOT antavat kuvaa liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista, eli syyttömälle osapuolelle tulleista omaisuusvahingoista sekä henkilövahingoista.

Lisäksi merkittävä määrä parkkipaikoilla sattuneista kolhuista korvataan vuosittain ajoneuvojen vapaaehtoisesta kaskovakuutuksesta. Paljon kolhuja jää myös tilastojen ulkopuolelle.

– Korvaamme usein parkkipaikoilla sattuneita vahinkoja, joissa korjauskustannukset nousevat yli tuhannen euron, Ollikainen täydentää.

OTI:N MUKAAN vuonna 2019 vakuutusyhtiöt korvasivat kaikkiaan lähes 45000 pysäköintialueilla sattunutta liikennevahinkoa Suomessa. Kaikista pysäköintialueilla sattuvista liikennevahingoista yli puolet tapahtuu peruuttaessa.

– Peltikolareita voi pyrkiä ehkäisemään myös niin, että jo auton luo tullessa katsoo ympärilleen, miten liikennetilanne on kehittymässä. Auton vierestä on paljon helpompi nähdä, keitä on mahdollisesti lähdössä liikkeelle tai ajamassa parkkipaikalle, Ollikainen toteaa.

– Myös kaveria voi pyytää auttamaan auton ulkopuolelle tai hetkeksi säätää auton peilejä niin, että niiden avulla on helpompi lähteä parkkiruudusta liikkeelle.

JOS KOLHAISET toisen autoa, on reilua jättää yhteystiedot tai jäädä odottamaan auton omistajan saapumista. Jos taas autoasi on kolhittu, mutta tekijästä ei ole tietoa, vahinko voidaan korvata kaskoon kuuluvasta pysäköintivakuutuksesta, vakuutusyhtiö ohjeistaa.

Jos kaksi autoa kolaroi, tilanne kannattaa selvittää mahdollisimman pitkälle paikan päällä. Vakuutusyhtiön ohjeistuksen mukaan ylös kannattaa ottaa vastapuolen tiedot, kuten nimi, osoite, puhelinnumero ja vakuutusyhtiö sekä ajoneuvon rekisteritunnus.

Vahingosta ja tapahtumapaikasta voi ottaa kuvia tai laatia piirroksen. Myös todistajien yhteystiedot kannattaa pyytää. Nämä hyödyttävät erityisesti epäselvissä tilanteissa.

Vahingosta ei kannata ottaa vastaan tai maksaa rahallista korvausta kolaripaikalla, vaan asia on hyvä selvittää vakuutusyhtiön kanssa. Kuten sopimusasioissa yleensäkin, myös kolaripaikalla tehdyt sopimukset kannattaa laatia kirjallisesti.

 

Fakta

Parkkipaikkavahingot

Osuus kaikista kunnan alueella tapahtuneista liikennevahingoista:

Loimaa 106 (40,0 %).

Huittinen 73 (39,5 %).

Punkalaidun 16 (47,1 %).

Ypäjä 16 (42,1 %).

Humppila 13 (36,1 %).

Oripää 10 (38,5 %).

Lähteet: Onnettomuustietoinstituutti, LähiTapiola

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here