Fenestra Suomi myynnissä – liikkeellä jo myös paikallisia kiinnostuneita

0
Sanna Lehto, Juha Maijala ja Mari Hannula tutkailivat tuotantoa saranoiden asennuspisteellä. Kuva: LL Arkisto 26.4.2019 Sampsa Hakala

Loimaa

Fenestra Suomi oy:n tehdas ja toiminnot ovat myynnissä.

– Ostajakandidaatteja on jo käynyt, tehdaspäällikkö Sami Grönholm kertoo.

Niiden joukossa on hänen mukaansa niin paikallisia kuin muitakin tahoja ja lisääkin kiinnostuneita on tulossa Loimaalle vielä tällä viikolla.

Baltialaisen sijoitusrahaston Livonia Partnersin omistamalla Fenestralla on toimintaa sekä Virossa että Suomessa. Virolainen Fenestra AS omistaa Fenestra Suomen.

Fenestra Suomi osti konkurssiin menneen ikkunavalmistajan Domuksen Loimaalla sijaitsevat ikkuna- ja alumiinitehtaat keväällä 2019. Tuotanto aloitettiin uudelleen ja uudella nimellä saman vuoden huhtikuun lopulla.

Töitä on henkilöstölle ainakin tämän vuoden loppuun.

– Yrityksen tilauskanta kattaa loppuvuoden ja tarkoitus on tehdä olemassaolevat tilaukset valmiiksi.

Fenestran tuotannossa työskentelee Loimaalla 51 henkeä, joista 8 alumiinitehtaalla ja 43 ikkunatehtaalla. Lisäksi Loimaalla työskentelee 8 toimihenkilöä, joten kokonaishenkilömäärä on 59.

– Olemme olleet hyvässä kasvuvaiheessa ja -vauhdissa, Sami Grönholm toteaa ja kertoo, että Loimaan tehtaan liikevaihto oli viime vuonna 14 miljoonaa ja liikevoittoa tuli noin parisataatuhatta konsernin sisäisten siirtojen jälkeen.

– Tilauskanta on kasvanut tasaisesti ja on palkattu uutta työvoimaakin. Meillä ei ole tänä vuonna ollut myöskään lomautuksia.

Tehtaalla on kyllä ollut muun teollisuuden ja rakennusalan tavoin ongelmia materiaalien saatavuuden suhteen.

– Erityisesti karkaistun lasin suhteen ja puutavaran suhteen.

Rakentamisen kasvu on kiihdyttänyt rakennustavaroiden ja raaka-aineiden kysyntää.

Yrityksen toimittajat eivät ole siis pystyneet toimittamaan heille materiaaleja, joista tehdä tuotteita. Tämän vuoksi tuotanto on ollut myöhässä ja tehtaalla aloitettiin syksyllä yt-neuvottelut, joissa yhtenä vaihtoehtona oli myös tehtaan lopettaminen.

Myyntiajatus tuli esiin neuvottelujen aloittamisen jälkeen.

Tehtaalla toivotaan, että ostajaehdokkaat näkisivät toiminnassa potentiaalia ja ostaja löytyisi. Tuotteelle kun on Sami Grönholmin mukaan kysyntää.

Kotimaisuus on ikkunoissa myyntivaltti. Tämä näkyy muun muassa taloyhtiöiden ikkunahankinnoissa.

– Ostajat ovat valveutuneita. Meidän ikkunoiden kaltaista avainlipputuotta halutaan.

Loimaan tehtaan valtti on myös maine.

– Yli 70 vuoden kokemus ikkunan valmistuksesta Loimaalla on asiakkaille merkittävä tekijä.

Loimaalla valmistetaan entisen Domuksen lanseeraamaa Domlux-ikkunaa, joka on Sami Grönholmin mukaan testattu tuote ja pärjää hyvin esimerkiksi äänieristävyydessä.

– Tämä ikkuna oli jo aikoinaan hyvässä maineessa rakentajien keskuudessa ja myös muun muassa Ruotsissa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here