Dieselin hinnannousu syö kuljetusyrittäjien katteita

0
Kuorma-auton kuljettaja Henry Holm tankkasi kuorma-auton, joka oli täydessä viljalastissa. Yhdistelmä painaa kuormattuna noin 76 tonnia ja kuluttaa dieseliä 50–60 litraa sataa kilometriä kohden.

LOIMAAN SEUTU Mittari pysähtyy 384 litraan ja 740 euroon, kun täydessä viljalastissa olevan kuorma-auton lähes tyhjä polttoainesäiliö tankataan kerralla täyteen.

– Se on sellaiset 250 euroa enemmän kuin vielä vuosi sitten, melliläläinen kuljetusyrittäjä Harri Holm laskee.

Viimeisen vuoden aikana polttoaineiden hinnannousu on puhuttanut yksityis- ja ammattiautoilijoita. Huolimatta hintojen noususta, kaikki kuljetusyrittäjät eivät ole välttämättä toistaiseksi vieneet kohonneita polttoainekustannuksia tarjoamiensa palveluidensa hintoihin.

Kuljetus Harri Holm oy on keskittynyt etupäässä maatalouden tuotteiden, kuten viljan ja lannoitteiden, kuljetuksiin. Holm sanoo, että heidän yrityksessään maatalouskuljetuksia koskevat rahtihinnat ovat yhä samat kuin viime keväänä ja samoilla hinnoilla mennään kuluva satokausi loppuun. Sen jälkeen tilannetta katsotaan uudelleen.

Holm ei ole korottanut maataloutta koskevien kuljetusten hintoja, koska hän tietää itsekin maanviljelijänä, että maatalous, niin kotieläin- kuin viljatilat, painii talousvaikeuksissa kahden heikon vuoden jälkeen.

– Vaikka viljan hinta on noussut, myytävä viljamäärä on pieni, hän luonnehtii ja muistuttaa, että maatalouden vaikeuksista huolimatta heidän kaikki asiakkaansa ovat tähän mennessä hoitaneet rahtimaksunsa.

Kuljetusyrityksellä on seitsemän kuorma-autoa, joista viisi on jatkuvassa maatalousajossa. Dieseliä nämä viisi kuorma-autoa kuluttavat 500–1 000 litraa päivässä.

– Viime keväästä dieselin hinta on noussut jopa noin 70 senttiä, Holm sanoo ja arvioi hinnannousun haukkaavan 300–400 euroa päivässä kuljetusliikkeen tuotosta.

Yrittäjillä voi olla voimassa sellaisia sopimuksia, joiden aikana taksoja ei koroteta, vaikka polttoaineen hinta nousisi.

Esimerkiksi ypäjäläisellä taksiyrittäjällä Tuomas Sirénillä sopimuspohjaiset koulukyydit muodostavat yhden koko hänen liiketoimintansa tukijaloista, eikä näiden kyytien hintoja muuteta kesken sopimuskautta. Sopimuskauden jälkeen hintaa voidaan tarkistaa, jos kuljetuksissa hyödynnetään optiota, muussa tapauksessa kuljetukset kilpailutetaan uudelleen. Hänen mukaansa koulukyytejä koskeva sopimus on mietittävä hinnoittelultaan muutenkin tarkkaan, jotta taksiyrittäjällä on edes jotain vakiokeikkaa.

Toinen Sirénin liiketoiminnan tukijaloista muodostuu Kela- ja sote-kyydeistä, mutta niidenkään hintoihin hän ei pysty itse vaikuttamaan.

Jäljelle jäävien taksikyytien hintoihin Sirén pystyy vaikuttamaan ja huomioimaan esimerkiksi kohonneet polttoainekustannukset. Korona-aikana ongelmana on se, että muut kyyditykset, kuten ravintolakeikat, ovat olleet vähissä.

Polttoainekustannuksia hillitäkseen Sirénillä on ollut jo pitkään 1 800 litran polttoainesäiliö.

– Suureen satsiin saa jonkin sortin alennuksen. Välillä käyn toki mittarillakin.

Loimaan Seudun Ympäristöhuolto oy:n yrittäjä Tomi Mäkelä sanoo, että polttoainekustannusten nousua on osaltaan yritettävä kattaa viemällä se kuluttajahintoihin. Yritys tarjoaa muun muassa jätehuollon palveluita Loimaan, Ypäjän, Kosken ja Someron alueella.

– Pakko se on viedä hintoihin, jotta saa laskut maksettua, hän perustelee ja sanoo, että samaan aikaan muutkin kustannukset tahtovat nousta, kuten vakuutusmaksut.

Oripäässä kotipaikkaansa pitävä Kuljetus ja Jätehuolto Mäkiö oy:n roska-autot kiertävät niin ikään laajalla alueella Loimaan ja Auranmaan seudulla.

– Samat työt on edelleen tehtävä ja lenkit ajettava, maksaa mitä maksaa, yrittäjä Atte Mäkiö sanoo ja havainnollistaa, että heillä polttoainekustannukset nousivat lähes 29 prosenttia viime vuonna, kun kustannuksia vertaa sitä edeltävään vuoteen 2020.

Mäkiö sanoo, että polttoaineiden hintojen nousua voi yrittää jonkin verran kompensoida esimerkiksi siten, että kuljettajia koulutetaan ennakoivaan eli taloudelliseen ajoon ja työnjohdossa mietitään reittisuunnittelua. Ajojärjestely on toki jatkuvaa työtä, joka ei riipu pelkästään polttoaineiden hinnoista.

– Aina ei voi kuitenkaan ajaa esimerkiksi lyhimmän reitin kautta.

Linja-autopalveluja tarjoavan Vuorisen Liikenne oy:n yrittäjä Jukka Vuorinen luonnehtii tilannetta vakavaksi.

– Kaksi vuotta jatkunut korona-aika sekä nykyinen tilanne maailmalla huolestuttavat, ja polttoaineiden hinnat jatkavat nousua. Katsomme olevamme tilanteessa, jossa valtiovallan on nopeasti tehtävä päätöksiä helpottaakseen ammattiliikenteen polttoainekustannuksia.