Kesän päällystysohjelma ei suosi Loimaata – Putkitehtaantie ainoa varma kohde

0
Juvantien Hirvikosken-puoleinen pää on todella huonossa kunnossa. Se päällystetään uudelleen, jos valtion määrärahat riittävät. KUVA: LL Arkisto/Pasi Salo/Iiro Salmi

LOIMAA, VAMPULA Kesän päällystystöitä käynnistellään Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa taajamien ulkopuolella olevien teiden osalta näinä päivinä.

Loimaata kesän päällystysohjelma ei suosi. Kaupungin alueella sijaitsee vain yksi varma päällystyskohde. Se on maantie 12624 eli valtatie 9:n ja Metsämaan keskustan välissä oleva Putkitehtaantie. Se asfaltoidaan koko 4,3 kilometrin pituudeltaan.

– Ajankohta on vielä auki, Varsinais-Suomen Ely-keskuksen päällysteinsinööri Tero Ahokas sanoo.

– Tiedotamme työmaasta tarkemmin ennen urakan alkamista.

Ely-keskuksen päällystysohjelmasta löytyy myös 2,1 kilometrin pätkä Juvantietä sen Hirvikosken-puoleisesta päästä. Kyseisen päällystyskohteen toteutuminen on kuitenkin epävarmaa.

Epävarmuutta päällystysohjelmaan aiheuttaa asfaltin sideaineena käytettävän bitumin hinnan nousu. Rahaa teiden päällystämiseen on Varsinais-Suomessa tänä vuonna hieman viimevuotista enemmän, yhteensä noin 21 miljoonaa euroa. Päällystysohjelmassa olevien teiden pituus on kuitenkin vain noin 250 kilometriä eli kuudenneksen vähemmän kuin viime vuonna. Niin paljon asfaltointi on kallistunut.

– Juvantien osalta päällystyksen toteutuminen ratkeaa kesäkuussa, Ahokas arvioi.

Lähelle Loimaata asfaltointiohjelma ulottuu valtatiellä 2. Kakkostietä päällystetään 1,7 kilometriä Punkalaitumen rajalta Huittisten suuntaan.

Vampulassa asfaltoidaan kantatie 41:n ja kylän keskustan yhdistävä Yhdystie. Uutta pintaa tulee 2,5 kilometriä.

PÄÄLLYSTETTYJÄ maanteitä on Suomessa noin 50000 kilometriä, niistä huonokuntoisia noin 7350 kilometriä.

Väylävirasto arvioi tiedotteessaan, että nykyisillä päällystysmäärillä korjausvelan kasvu jatkuu. Tieverkon nykykunnon ylläpitämiseksi vaadittaisiin vuosittain 4000 kilometriä käsittävää päällystysohjelmaa. Siihen päästiin viimeksi vuonna 2020. Tänä vuonna jäädään arviolta 2300 kilometriin.

Tavoitetasoa selvästi alempi rahoitus johtaa päällystysten osalta vaikeisiin valintoihin ja lisää päällysteiden paikkauksiin tarvittavaa rahamäärää. Paikkaustarve on tällä hetkellä muutenkin iso, koska talvi oli pitkä ja kylmä Etelä-Suomea myöten.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän