Moottoriradan enemmistöomistus Puuilosta tutuille Tuomaaloille – Rata pitenee ja saa uuden varikon

0
Markku Tuomaala ja Tero Tupala lähtevät kehittämään Alastaron moottorirataa uudella vaihteella. Miehet muistuttavat, että iltaisin kello 20:n jälkeen rataa saa edelleen testata vapaasti vaikkapa polkupyörällä, rullasuksilla tai rullaluistimilla.

LOIMAA/VIRTTAA Alastaron moottoriradan enemmistöomistus siirtyy liikemies Markku Tuomaalan perheelle. Markku Tuomaala tunnetaan parhaiten tavarataloketju Puuilosta mutta myös moottoriurheilun ystävänä.

Tuomaala ja rataa pyörittävän Resykli oy:n omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Tero Tupala tiedottivat kaupasta perjantaina iltapäivällä.

– Olemme lyöneet Teron kanssa – jos ei nyt viisaat niin ainakin – päät yhteen. Asiat on sovittu. Paperit saadaan kuntoon tämän kuun aikana, Tuomaala kertoo.

Radan enemmistöomistajaksi vuonna 2007 tullut Tero Tupala jatkaa Alastaro Circuitin operatiivisena johtajana.

– Syntynyt ratkaisu tuntuu hyvältä. Kauppaa on suunniteltu noin puoli vuotta. Olemme löytäneet Markun kanssa yhteisen sävelen. Tämän kokoluokan yritystoiminnassa kehittämishankkeet ovat niin isoja, etten olisi pystynyt laajentamaan radan toimintaa enää yksin.

UUDISTUNEEN ja laajentuneen omistuspohjan myötä Alastaron moottoriradalla alkaa tapahtua paljon ja nopeasti. Radan ja sen toimintojen kehittämiseen investoidaan 1–2 miljoonaa euroa seuraavan parin vuoden kuluessa.

Ihan ensimmäiseksi vajaan kolmen kilometrin pituiseen ratakierrokseen tehdään noin kahden kilometrin pituinen jatko-osa.

– Radan laajennus on jo tilattu. Se alkaa syksyllä, jos maailma ei ihan sekaisin mene, Tuomaala sanoo.

Luvassa on myös uusi ratavarikko nykyaikaisine pilttuineen. Varikon rakentamisaikataulua ei ole lyöty vielä lukkoon, mutta nopeimmillaan senkin rakentaminen saattaa käynnistyä jo ensi syksynä.

– Tavoitteenamme on, että tästä moottoriradasta tehdään Suomen ykköspaikka kaikilla mittareilla mitattuna, Tuomaala linjaa.

Isojen rakenteellisten uudistusten lisäksi töitä aiotaan paiskia alueen viihtyisyyden, turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseksi edelleen.

Rata-alueella valmistaudutaan myös sähköautojen rynnäkköön.

Lisäksi Alastaro Circuitin brändäykseen sekä rata-alueen palvelujen mukavuuteen ja helppouteen panostetaan tosissaan. Tavoitteena on radan käyttöasteen nosto ja talvikauden entistä laajempi hyödyntäminen.

MIKSI Markku Tuomaala sitten haluaa käyttää aikaansa ja rahojaan Alastaron moottorirataan?

– Niin, eihän tässä mitään järkeä ole, mies myöntää nauraen.

– Koen kuitenkin, että olen saanut elämältä ja moottoriurheilulta paljon. Nyt on aika antaa jotain takaisin.

Moottoriradan omistajuus johtaa vääjäämättä siihen, että Tuomaalan perhettä nähdään Loimaalla entistä useammin.

– Loimaalaistumisesta en tiedä, mutta jonkinlainen tukikohtahan meillä pitää täällä olla. Olemme sellaista jo vähän katselleetkin, Markku Tuomaala kertoo.

Ensi kesänä luvassa isot jokkiskisat, sitä seuraavana ehkä jotain vielä suurempaa

LOIMAA/VIRTTAA Alastaron moottoriradalla järjestetään kesäkuussa viikkoa ennen juhannusta kaksipäiväinen kansallinen jokamiesluokan kilpailu Romukauppa Asfaltti–JM. Kilpaa ajetaan etu- ja kardaanivetoisilla (Evk) menopeleillä sekä takavetoisilla tuuppareilla.

Tapahtuman järjestää Loimaan Urheiluautoilijat. Kilpailunjohtajana toimii järjestävän seuran puheenjohtaja Teuvo Kulmanen. Kilpailun sujumisesta vastaa noin 150 talkoolaista.

– Alastaron moottorirata on siitä hyvä paikka järjestää kisaviikonloppu, että puitteista ei tarvitse murehtia yhtään. Järjestäjä voi keskittyä täysin kilpailun läpiviemiseen, Kulmanen kiittelee.

Kilpailunjohtaja toivoo, että kisaan ilmoittautuisi ainakin 300 kuljettajaa ja yleisölehtereillä nähtäisiin vähintään tuhat katsojaa.

Jos 300 kuljettajan ilmoittautuminen toteutuu, lähtöjä riittää molempina päivinä aamupäivästä alkaen.

TUUPPARI-sarjassa ajetaan tänä päivänäkin jokkismielikuvista tutuilla Kuplilla, Fiateilla ja Skodilla.

Evk-sarjassa käytettävät autot on valmistettu enimmäkseen 1980- tai 1990-luvuilla, mutta uusimmat menopelit ovat tältä vuosituhannelta. Kardaanivetoisissa nähdään paljon Volvoja, Fordeja ja Opeleita. Etuvetoisista viivalla päästetään irti paitsi japanilaiset myös Volkkarit, Opelit ja Fordit.

Jokkisauton hinta on tänä vuonna 2000 euroa.

– Jokainen auto on myynnissä, kun se on hyväksytty kilpailuun, Kulmanen muistuttaa säännöstä, joka pitää mittelön tasaväkisenä.

Loimaan Urheiluautoilijoiden iloisen vihreissä väreissä radalla rymistelee vähintään viitisen kuljettajaa.

LOIMAAN Urheiluautoilijat pääsee nauttimaan Alastaron moottoriradan tulevan kehitystyön tuloksista toden teolla todennäköisesti kesällä 2023. Ajatuksena on järjestää silloin jotain ihan uudenlaista.

– Suunnitelmia on jo laadittu Markku Tuomaalan ja Tero Tupalan kanssa, mutta sopimusta asiasta ei vielä ole, Kulmanen korostaa.

Kantavana ajatuksena on moottoriradalla järjestettävä iso tapahtumaviikonloppu, jonka yhteydessä rallataan valtakunnan komeimmat jokkiskisat ja nautitaan muutenkin elämästä.

– Kyseessä ei ole silloin enää jokamiesluokan osakilpailu, jonka ympärillä on hiukan jotain tarjontaa, Teuvo Kulmanen paljastaa ja kertoo, että tulevasta tiedotetaan lisää, jos ja kun asiat alkavat loksahdella paikoilleen.