”Tärkeintä on luottamus” – Marika Suurosesta uusi Loimaan Lehden myyntipäällikkö

0
Marika Suuronen aloitti Loimaan Lehden myyntipäällikkönä. KUVA: Pasi Salo

Loimaa

Nyt ei tarvinnut kilauttaa kaverille, sillä kaverit kilauttivat Marika Suuroselle. Loimaan Lehden myyntipäällikön auki ollut paikka oli kiinnittänyt huomion ja kaverit kiirehtivät vinkkaamaan siitä hänelle.

– Samoin eräässä yrityksessä oli laitettu ilmoitus syrjään sitä päivää varten, kun olin menossa auttamaan heitä markkinoinnissa. Siellä sitten yrittäjä näytti ilmoitusta, että tässä on sinun paikkasi, myyntipäällikkönä juuri aloittanut Marika Suuronen kertoo.

Kaverit olivat oikeassa, sillä ilmoitus oli jo kiinnittänyt hänen oman huomionsakin.

Paikallislehden myyntipäällikön työssä pääsee tuomaan paikallisuutta esiin niin kuin hän on jo lapsesta asti tottunut. Perheen rautakaupassa Aurassa hän ehti olla monessa roolissa ja yli kymmenen vuotta hyvinvointialan yrittäjänä viimeistään opettivat, miten tärkeitä paikalliset palvelut ovat.

– Paikallislehdessä on ne tutut ihmiset.

Niin jutuissa, niin mainoksissa kuin tekijöinäkin.

– Paikallislehden alueella asuvana olen tottunut siihen, että paikallislehti on se, missä on tietoa.

Koronan aikana paikallisuuden ja myös paikallislehden merkitys on hänen mielestään vielä korostunutkin, kun alueille on muuttanut uusia ihmisiäkin.

– Paikallisista asioista ei kerro kukaan muu, hän miettii ja sanoo, että se olisi aika iso aukko, jos ei paikallisia medioita olisi.

– Aikoinaan yksinyrittäjänä toimineena tiedän, miten yksinäistä työ on.

Hän haluaakin kuunnella asiakkaita ja löytää kunkin tarpeet ja heittää vinkkiä mainonnan monista mahdollisuuksista niin paperilehdessä kuin lehden sähköisissä palveluissakin.

– Itse arvostin yrittäjänä sitä, että paikallislehdessä oli ammattilainen, jonka kanssa pystyi ideoimaan yhdessä. Haluan olla ”tiimiläinen” meidän yrittäjille.

Myyntityötä hän on vuosien varrella ehtinyt tehdä niin marjakaupoilla Turun Kauppatorilla kuin vähän muuallakin – muun muassa taskuparkkeeraamista tuli opeteltua lihanmyyntiautolla täpötäydellä torilla.

Yrityksille hän on myynyt digitaalisia rekrytointipalveluja ja tehnyt digitaalista markkinointia, mutta ehtinyt ahkeroida myös niin kiinteistösihteerinä kuin freelance-toimittajanakin ja kuvata myös moottoriurheilun useita sarjoja, kuten Porsche GT3 Challenge Cupia.

Myyntityössä Marika Suuronen on huomannut palaavansa kerta toisensa jälkeen isänsä oppeihin.

– Tärkeintä on luottamus.

Perheeseen kuuluvat kaksi tytärtä, joista toinen asuu jo omillaan.

– Ja toinen jäähallilla, ”lätkämutsi” virnistää.

Naisten huushollista löytyy myös kaksi kääpiöpinserirouvaa, jotka kuulemma ovat isoja koiria pienessä koossa.

Yrittäjätaustaa hän epäilee syyksi sille, että tekemistä pitää olla koko ajan ja päätyä voi vaikka mihin. Harrastuksekseen hän on muun muassa esiintynyt musiikkiteatterissa, jossa yksi mieluisimmista rooleista on ollut Vuonna -85 -näytelmän Karoliina Raumalla.

– Meidän perheen naisten päät kääntää hieno auto, hän nauraa ja aikoo kesemmällä ajella töihin moottoripyörällään.

Vielä tämänkin vuoden hän pitää taukoa teatterista, mutta neulomiseen ei taukoa tule. Kutimet kulkevat mukana kaikkialle ja valmiiksi on juuri tullut niin veljelle synttärilahjaksi neulepaita kuin Rauhankyyhky-villasukat Ukrainan hyväksi.

Ylpeä hän on myös Jurmo-paidasta, jonka idea sai alkunsa hänen ja hänen ystävänsä rakkaudesta Jurmon saareen. Saaren kallioiden harmaata, katajien vihreää, kanervien punaista ja talojen vanhoja merkkejä yhdistelevän paidan kiinnittävät katajanapit – ammattisuunnittelija otti ideasta kiinni ja nyt paita on tekemispaketti, jonka voi tilata tehtäväksi kuka tahansa.

Hän itse puolestaan päätyi yllätyksekseen ohjetta esitteleviin kuviin malliksi. Kuvauksissa tuli todistettua, että luomulampaiden langasta tehty neule lämmittää jopa merenrannan tuiverruksissa.