Autoliittolaiset peräävät liikenteeseen yhteispeliä

0
Autoliiton Loimaan osaston järjestökonkarit Timo Jalasjoki, Pertti Frisk ja Kimmo Laine palkittiin ansiomerkeillä. Nyt osasto on sysännyt liikkeelle Auton päivän tapahtuman, johon on syyskuussa lähdössä mukaan paljon yrityksiä ja muita yhteistyötahoja.

LOIMAA – Osasto olisi loppu, jos sinä et olisi ollut mukana, Autoliiton Loimaan seudun osaston hallituksen jäsen Jorma Rinne kiittelee puheenjohtaja Pertti Friskiä.

– No no, toppuuttelee hopeisen ansiomerkin liitolta saanut asianomainen, mutta pöytäkirjat puhuvat toista: hän on ollut hallituksessa vuodesta 2004 ja toiminut puheenjohtajana vuodesta 2010 sekä hoitanut myös yhdistyksen taloutta.

Paikallisten luottamustehtävien lisäksi hän on ollut 2010-luvulla Autoliiton liittovaltuustossa sekä varajäsenenä että varsinaisena jäsenenä.

Matkaa Autoliiton järjestötoimijoina on kertynyt myös pronssisen ansiomerkin saaneille Timo Jalasjoelle ja Kimmo Laineelle, joilta löytyy vuosien hallituskokemus – Kimmo Laineella peräti vuodesta 2007 saakka.

– Autoilu on voimakkaasti muuttumassa. Haluamme osaltamme olla vaikuttamassa siihen, että muutos menisi Loimaalla myönteiseen suuntaan, Timo Jalasjoki muotoilee.

Osaston ohjelmassa ovatkin kaikenlaiset autoiluun ja paikallisiin liikennejärjestelyihin liittyvät asiat. Viime aikoina osastossa on pohdittu esimerkiksi sähköautojen latauspisteiden vähyyttä ja taloyhtiöiden suhtautumista niiden rakentamiseen.

Tänä vuonna syyskuun ensimmäisestä lauantaista, eli valtakunnallisesta Auton päivästä on Loimaalla tulossa oikea merkkipäivä – osasto on jo varhain keväällä sysännyt liikkeelle tapahtuman, johon on jo lupautunut mukaan monia Lamminkadun ja Lamminperän yrityksiä ja tahoja.

– Mukaan ovat lähdössä muun muassa autoliikkeet, palokunta sekä Autoliiton yhteistyökumppanit.

Tarkempia suunnitelmia hiotaan vielä yhdessä muiden osallistujien kanssa, mutta tarjolle tulee paljon tietoa ja mielenkiintoista nähtävää.

Oma osansa toiminnassa on valistuksella, jota osasto on käynyt antamassa esimerkiksi nuorisolle kouluissa Fillarimestari-kisoja järjestämällä.

Viesti on aina ja kaikille liikenteenkäyttäjille sama.

– Yhteispeliä tämä on.

Siksi he toivovat, että niin koulut, poliisi kuin ennen kaikkea vanhemmat jaksavat opastaa pieniä teillä liikkujia.

Isommillakin riittää liikenteessä parannettavaa – heidän mukaansa loimaalaisilla erityisesti parkkipaikkakäyttäytymisessä.

Siitä kertovat viralliset kolaritilastotkin, joiden mukaan pelti kolisee Loimaan pysäköintialueilla huomattavasti useammin kuin lähikunnissa: siinä missä muut kunnat jäivät alle sadan, Loimaan pysäköintialueilla sattui vuodessa yhteensä 106 parkkipaikkavahinkoa (LL 6.7.2021). Onnettomuusinstituutin mukaan peräti 40 prosenttia täkäläisistä liikennevahingoista tapahtui pysäköintialueilla.

Ryhtiliikettä kaipaa kuulemma myös loimaalaisten vilkunkäyttö.

– Näkeehän sen Loimaan Lehden Kopeistakin.

Hallituksen jäsenet toteavat, että järjestöä edelleen tarvitaan – onhan Loimaa esimerkiksi eräs Suomen autoistuneimpia kaupunkeja edelleen. Ilmeisesti myös jäsenistö kokee, että järjestölle on tarvetta, sillä Autoliitolla on yksistään Loimaan seudulla tuhat jäsentä.

Ja koska autoilu ei ole enää mikään miehinen laji, niin myös naiset ovat tervetulleita toimintaan mukaan.

Itsekriittisesti hallitus kyllä toteaa, että vieläkin aktiivisemmin voisi ottaa kantaa asioihin.

– Teiden kunto on tullut vaan heikommaksi, he perustelevat ja toteavat, etteivät autoilijoilta kerätyt rahat suuntaudu liikenteeseen.

Teiden ja katujen kunnon huononeminen koskee heidän mukaansa myös Loimaan kaupungin aluetta. Jopa pääväylien kunnossa on jatkuvasti toivomista. Osa ongelmista on isoja, mutta osa niin pieniä, että ne saisi kuntoon helposti.

– Ottaisi pikeä ämpäriin ja laittaisi umpeen.

Ihan oman messunsa heiltä saa autoilun kalleus.

– Ja yhä kalliimpaa siitä on tulossa, miehet arvaavat.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän