KOLUMNI Kalenterin sivujen kahinaa

0
Mielipiteet Loimaan Lehteen toimitus@loimaanlehti.fi

Ala-asteella syksyyn ja koulun alkuun kuului olennaisena osana ostosreissu johonkin isompaan kauppakeskukseen. Ostoslistalla olivat tietenkin uudet kynät, pyyhekumit, kalenteri, penaali ja kouluvaatteet, mahdollisesti myös uusi reppu. Yläasteella muistan shoppailun siirtyneen netin verkkokauppoihin, mutta yhtä kaikki kulutus keskittyi juuri kouluunpaluun aikaan.

Moni asia on vanhemmiten muuttunut, sillä tällä viikolla alkanutta uutta lukuvuotta varten en ostanut mitään uutta. Yliopistossa lyijykynän päähän sujautettavat pyyhekumit eivät ehkä samalla tavalla herätä ihastusta, kuten ala-asteella usein kävi. Tai eri hedelmiltä tuoksuvat tussit. Tai glitterillä päällystetyt lyijykynät.

Yksi on kuitenkin pysynyt: kalenteri on minulle edelleen olennainen osa opiskelun organisointia. Ostin aikoinaan ensimmäisen paperikalenterin jo alemmilla luokilla, vaikka aloinkin käyttää sellaista aktiivisesti vasta lukiossa. Silloin aikatauluttaminen oli jo välttämätöntä, jotta harrastukset, koulutehtävät ja työt sai mahtumaan vuorokausiin niin, että myös rentoutumiselle jäi aikaa.

KALENTERIN käytöstä on sittemmin tullut tapa, vaikka toteutus on hieman muuttunut. Valmiissa lukuvuosikalentereissa tuntui olevan aina jotakin sellaista, minkä olisin itse suunnitellut toisin. Hetken kokeilin sähköistä kalenteria, joka ei kuitenkaan tuntunut omalta. Abivuonna törmäsin bullet journal -ilmiöön ja kiinnostuneena kokeilin oman bullet journalin eli bujon pitämistä. Paluuta ei ole ollut.

Bullet journal on tiivistettynä kalenteri, joka tehdään itse, ja yksinkertaisimmillaan bujoiluun tarvitsee vain tyhjän vihon ja haluamansa kynän. Normaaliin paperikalenteriin verrattuna bujo antaa enemmän vapauksia, sillä eri aukeamat voi rakentaa vastaamaan juuri omia tarpeita. Toteutuksen voi myös tehdä juuri niin kuin itse tykkää, ja toiset ovatkin tehneet bujoilusta aivan oman taiteenlajinsa kuukausittain vaihtuvine teemoineen ja kauniine kuvituksineen. Instagram ja Pinterest ovat täynnä visuaalisesti upeita toteutuksia.

Kanadalainen Amanda Rach Lee on rakentanut sosiaalisen median avulla bujoilun ympärille kokonaisen brändin. Kaikki lähti liikkeelle Youtube-videoista, ja nykyään halukkaat voivat ostaa itselleen Leen suunnitteleman kalenterin tai bujoiluun tarkoitetun vihon.

VISUAALISUUTTA tärkeämpää on kuitenkin kalenterin toiminnallisuus ja se, että käyttömahdollisuudet vastaavat omia tarpeita. Bullet journal -ilmiön isä Ryder Carroll korostaa paitsi menetelmän tuotteliaisuutta myös sen tarkoituksellisuutta.

Omien kokemuksieni pohjalta voin suositella bujoilun kokeilemista ainakin opiskelijoille eri koulutusasteilla. Parhaimmillaan bullet journal on kuin elämä yksissä kansissa, jolloin aikataulut ja to do -listat saa soviteltua näppärästi yhteen.

PS. Jos innostut bujoilusta, suojaa vihko vesivahingoilta – tämä vinkki perustuu kokemukseen.

Oona Tepponen