PÄÄKIRJOITUS Huijausyritykset ovat arkipäivää

0

Huijareilla on kaiket päivää aikaa kehitellä temppujaan ja etsiä sopivia uhreja. Ei olekaan ihme, että harva se viikko uutisoidaan jonkin tyyppisestä uudesta tai uusvanhasta huijauksesta, josta on yhtäkkiä tullut epidemia. On epäilyttäviä tekstareita, tietojen kalastelua sähköposteilla ja nettikirppareilla myynnissä olematonta tavaraa.

Yksinkertaisin keino suojautua on muistaa, että harvalla meistä on niin satumainen onni, kuin meihin yhteyttä ottavat rikolliset haluavat uskotella – jos kaikista maailman ihmisistä juuri minun tai sinun apua (siis pankkitilin numeroa) tarvitaan pelastamaan jonkun kaukaisen maan miljardöörin perintö, niin kyse on mitä luultavimmin höpönlöpöstä.

Jos joku tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, niin sitä se juuri on.

On hyvä muistaa, että suurimmassa osassa huijauksia tavoitellaan joko suoraan rahaa tai tietoja, joiden avulla niitä voi hankkia – siis pankkitilin numeroita, erilaisia salasanoja tai henkilötunnuksia.

Jos käy niin, että tulee varovaisuudesta huolimatta menneeksi ansaan, niin asiasta on hyvä kertoa. Näin huijarin toimiin voidaan puuttua ja lisävahingot estää.

Vain huijari haluaa, että olet vaiti, koska se helpottaa hänen toimiaan jatkossa.