KOLUMNI Osta, osta, osta

0
Kuvituskuva: TS arkisto/Jane Iltanen

Amerikan kultamaasta meille reilu kymmenen vuotta sitten rantautunut niin sanottu black friday on taas käsillä. Sitä pidetään jouluostoshumun avajaistapahtumana, ja kaupat kilvoittelevat lähes verissä päin asiakkaiden rahoista.
Vuosi vuodelta mustan perjantain huuma on venynyt yhä pidemmäksi ajanjaksoksi. Kun ostoshysteriaa kesti ensin vain sen luvatun perjantaipäivän, aika pian sitä jatkettiin viikonloppuun. Kauppiaat hoksasivat kuitenkin nopeasti, että miksi tyytyä niinkään vähään, jos ihmisiä voi houkutella ostoksille kokonaisen viikon. Tänä vuonna sekään ei enää riitä, vaan monet kaupat aloittivat aletykityksen jo kahta viikkoa aiemmin.
Aina luvatut alennukset eivät suinkaan ole todellisia. Aika monet kaupat kun ovat keksineet hilata hintoja sopivasti ylöspäin ennen h-hetkeä, jotta niitä voi sitten näyttävästi laskea suurilla aleprosenteilla (Yle 25.11.2021).
Asiakkaita höynäytetään myös muilla keinoin. Tämän todisti tuttavani, joka seuraa huvikseen tiettyjen kauppojen ilmoittelua. Esimerkiksi Maskun Kalustetalo, joka on tunnettu ja tuomittu harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnistaan (Yle 5.7.), myi tiettyä sohvaryhmää syyskuun lopussa jopa halvemmalla kuin mainostaessaan mustia ja mukamas entistä edullisempia hintojaan black fridayn alla. Nurinkurista oli myös se, että syyskuussa mainoslehtisen kannessa komeili alennusprosentin olevan 70 ja nyt se oli peräti 75. Maskun Kalustetalon logiikan mukaan suurempi alennusprosentti ei siis aina vaikuta hintoihin alentavasti. Päinvastoin.
Kauppojen kovasta rummutuksesta huolimatta kuluttajien kukkaronnyörit voivat olla tänä vuonna tiukemmassa kuin ennen. Tilastokeskuksen julkaisema luottamusindikaattori lokakuun lopussa kertoo karua kieltään siitä, kuinka ihmisten luottamus Suomen talouteen on sukeltanut ennätyksellisen alas. Sen myötä kestotavaroiden tai asunnon hankinta oli jäänyt yhä useamman kauppalistalla odottamaan parempia aikoja.
Ihmisten ostoskäyttäytymisen muutos näkyy päivittäistavarakaupankin puolella. Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) mukaan elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynnin määrä laski heinä-syyskuussa reilu viisi prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan nähden. Samaan aikaan hinnat nousivat 13,1 prosenttia. PTY:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanookin ihmisten ostavan nyt paitsi määrällisesti vähemmän myös edullisempia tuotteita.
Monessa perheessä joulupukinkontti on varmasti nyt erilainen kuin aiempina vuosina. Ennen kaikkea se on laihempi, kun poissa on ylimääräinen roina. Eikä se suinkaan ole huono asia.

Sari Holappa