Alkon myyntitilastot kertovat: Saviseudulla asuu viinikansaa

0
Myyjä Emma Jalasjoki kertoo, että alkuviikosta Alkon Loimaan myymälässä on rauhallisempaa, kunnes torstai-iltapäivästä eteenpäin alkaa vilkastua. – Hiljaisimpia ovat aamun ensimmäiset ja illan viimeiset tunnit.

LOIMAALLA Alkon myymälässä tapahtui viime vuonna sama käänne kuin valtakunnallisesti: valkoviinejä myytiin litroissa niukasti enemmän kuin punaviinejä.

Loimaan toimipisteen myynnistä viinien kokonaisosuus oli yli puolet, noin 55 prosenttia. Viineistä sekä valkoviinien että punaviinien osuus muodosti kolmanneksen, mutta valkoviinejä myytiin litramääräisesti pikkuisen enemmän. Kuohuviinien osuus oli noin 17 ja roseviinien kolme prosenttia.

– Roseviinien suosio on hieman lisääntynyt Loimaallakin eli trendi on hyvin samansuuntainen kuin koko Suomessa. Nyt suositaan enemmän raikkaita ja keveitä makuja, mikä osaltaan selittää valkoviinien ja roseviinien suosion sekä väkevien myynnin vähenemisen, Alkon Lounais-Suomen alueen palvelujohtaja Juha Laanti summaa.

Loimaan toimipisteessä viinien jälkeen seuraavaksi myydyin tuoteryhmä ovat väkevät juomat noin 36 prosentin osuudella ja loput ovat panimotuotteita, kuten oluita ja juomasekoituksia.

– Myymäläkohtaisia tarkkoja myyntimääriä emme valitettavasti voi julkaista, Laanti kertoo.

Hän suhteuttaa, että tuoteryhmien välinen jakauma on ollut Loimaalla pitkälle sama viimeiset neljä vuotta, eli kun myyntiä tarkastelee koronapandemiaa edeltäneeseen vuoteen 2019 saakka.

Loimaalla viinien suosituimmat alkuperämaat ovat Chile, Italia ja Espanja, mikä on täsmälleen sama kärkikolmikko kuin Alkolla koko maassa.

Paikallisista juomatottumuksista on vaikea löytää eroja Alkon valtakunnalliseen myyntiin verratessa. Laanti sanoo, että kokonaisuutena Loimaan toimipisteen myynnin rakenne ja kehitys ovat hyvin samansuuntaisia kuin valtakunnallisesti.

Esimerkiksi viime vuonna Loimaan Alkon litramääräinen myynti laski koko lailla saman verran kuin mitä koko maassa verratessa vuoteen 2021. Loimaalla vähennystä oli 10,2 prosenttia, kun koko maan tasolla myynti laski 9,9 prosenttia.

– Koronarajoitusten vuodet 2020 ja 2021 toivat lisää myyntiä, mutta vuonna 2022 palattiin niin sanotusti normaalille tasolle, Laanti havainnollistaa.

Valtakunnallisesti koronan vaikutuksilla viitataan muun muassa siihen, että pandemiarajoitusten purkamisen arvioidaan palauttaneen alkoholin myyntiä ravintoloihin ja matkailun lisäännyttyä myös alkoholin matkustajatuonti on lähtenyt kasvuun (STT 11.1.).

Loimaalla Alkon myynnissä on palattu pitkälle koronaa edeltävään, sillä jos myyntiä vertailee vuoteen 2019, litramyynnissä oli Loimaalla laskua ainoastaan puoli prosenttia viime vuonna.

Alkoholittomien juomien osuus kokonaismyynnistä on ollut Loimaalla noin puolen prosentin luokkaa vuosina 2019–2022.

– Litrat ovat viime vuosien aikaan koko ajan lisääntyneet, ja alkoholittomia myydään nykyään enemmän kuin mitä esimerkiksi siidereitä, Laanti kertoo.