Hyvinvointialue tuli huomaamatta – asiakkaat toivovat selkeyttä palveluihin

0
Hyvinvointialueen ensimmäinen päivä oli hyvin arkinen ja isoja muutoksia ei näkynyt uuden alueen paikallisissa sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluiden yksiköissä. Ilolakodissa Alisa kiitteli hyvää palvelua ja lähihoitaja Carita Merisaari iloitsi kiitoksista.

Loimaa, Alastaro

Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut siirtyivät uuden vuoden alkajaisiksi kunnilta uusien hyvinvointialueiden järjestettäviksi. Loimaan Lehti kiersi uudistuksen ensimmäisenä päivänä paikallisissa Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) palveluyksiköissä kuulemassa asiakkaiden ja työntekijöiden ajatuksia uudistuksesta.

– Tällaista tunnustelua. Aika näyttää sitten, lähihoitaja Carita Merisaari luonnehtii sunnuntaina iltapäivällä tehostetun palveluasumisen yksikössä Ilolakodissa, kun Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) elämää on takana puoli päivää.

Asiakkaiden elämään uusi alue ei ole vaikuttanut. Hoitopäivämaksut perii kunnan sijaan Varha, mutta hoitotyö jatkuu entiseen tapaan.

– Omaisetkin ovat uudistuksesta kovin vähän kyselleet.

ATK-hommia hyvinvointialue on hoitajien mukaan tuonut. Uusi potilasohjelma on tietänyt sitä, että tietoja on pitänyt siirtää vanhasta ja jotta uuteen ohjelmaan on päässyt, on pitänyt opetella se ja luoda esimerkiksi uudet salasanat.

– Ja aika pitkätkin vielä, Ilolakodissa kommentoidaan hymyillen.

Eniten on Ilolakodissa jännitetty juuri tietojen siirtymistä – tai ennemminkin sitä, että siirtyvätkö ne, ”koneella kun on nykyään kaikki”. Samoin on etukäteen jännitetty sitä, miten paljon tietokoneella pitää jatkossa istua.

– Kun se aika on kuitenkin aina hoitotyöstä pois.

Itseään on pitänyt myös opetella ajattelemaan varhalaisena.

– Kun on aina pitänyt itseään kaupungin työntekijänä.

Tyks Loimaan sairaalan päivystyksessä ei oltu Varhaan siirtymistä huomattu oikein ollenkaan. Yksi ovi ei tosin auennut koko päivänä, mutta siitä ei syytetty uutta aluetta, vaan vian arveltiin olevan varhempaa perua.

Sairaanhoitajat Kirsi Syrjälä , Jonna Värjönen ja Merja Salonen summasivat, että päivystyksessä ei ole muutoksesta stressattu, sillä työ ei muutu – eikä päivä poikennut tavanomaisesta ensimmäisenä Varha-päivänäkään. Potilaita oli yhtä paljon kuin tavallisesti ja eniten näkyivät virustaudit, kuten yleensä tähän aikaan vuodesta.

– Muutama liukastuminen on ollut.

Asiakkaat ovat viime aikoina kyllä kyselleet päivystyksessä sote-uudistuksen vaikutuksista.

– On kysytty, miten se vaikuttaa, että jatketaanko me täällä ja pysyykö päivystys Loimaalla.

Paloasemalla Loimaalla harjoiteltiin iltapäivällä tavalliseen tapaan.

– Ensimmäinen päivä uuden työnantajan palveluksessa, pelastajat summasivat hyvinvointialueen alun merkitystä heille.

Päivystävä palomestari Kai Salonen sanoo, että sosiaali- ja terveyspalveluille aluemalli on uusi asia, mutta pelastuspalveluissa siirryttiin aluemalliin jo 2004, kun pelastustoimi siirtyi kunnilta aluepelastuslaitokselle.

Aluemallilla on totuttu toimimaan ja esimerkiksi henkilöstöä tasataan asemien välillä, jos jossain on vajausta, toiselta asemalta voi saada komennuksen sijaiseksi.

– Hallinnossa tulee olemaan varmaan vielä monenlaista, mutta käytännön toimiin tämä ei vaikuta.

Hälytykset tulevat Loimaan asemalle samalta alueelta kuin aiemminkin ja apua annetaan ja saadaan tarvittaessa yli uusienkin rajojen siltä yksiköltä, mikä lähimpänä on.

Muutoksiakin toki on.

– Autoja ei enää tankata Turun kortilla, vaan meille tuli uudet Varhan kortit.

Työvaatteiden hihamerkissä sensijaan lukee vielä Turku, jonka alla aluepelastuslaitos on toiminut tähän saakka. Uusi merkki, jossa Turun korvaa Varsinais-Suomi, on kyllä jo nähty.

”Ettei vain pallottelu lisääntyisi”

Loimaa

Kati Uusitalo

– Kaikki tuntuu olevan nyt vähän sekaisin ja vasta aika tulee näyttämään, mitä tästä seuraa, hevosharrastuksessa sattuneen haaverin vuoksi ensiapuun Tyks Loimaan päivystykseen tullut Jenny Knuutila pohti odotusaulassa sunnuntaina iltapäivällä.

– Sormi on joko murtunut tai pois paikaltaan.

Hyvinvointialue on mietityttänyt häntä ihan työnkin puolesta, sillä hän työskentelee sote-alalla yksityisesti palveluja tuottavan yrityksen leivissä.

Hän toivoo palveluihin selkeyttä jo ihan kansalaistenkin vuoksi ja arvelee, että olisi hyvä, jos olisi joka alueella koordinaattori, joka osaisi neuvoa heti suoraan oikealle ihmiselle tai oikeaan palveluun.

– Ettei palloteltaisi. Sellaista ei jaksa, jos on kipeä tai tarvitsee apua.

Odotusaulan toiselta puolelta Tuula Turunen arvioi, että ettei vain kävisi niin, että pallottelu tulee lisääntymään.

– Mitä tulee potilaille merkitsemään ja miten tämä vaikuttaa lääkäreiden saatavuuteen, hän listaa kysymyksiä.

– Vielä ei tiedä. Tämä näyttää olevan kaikille muillekin kysymysmerkki.

Ensiavussa hän oli sunnuntaina jalkaan tulleen haavan vuoksi, mutta on joutunut keuhko-ongelmiensa takia käyttämään terveyspalveluja useasti jo vuosia.

– Perusasiat kuntoon! Miksi terveyskeskukseen ei saa aikoja, vaan ihmiset joutuvat tulemaan päivystykseen, hän ihmettelee ja miettii, että kun nuorempienkin on vaikea pysyä tekniikassa kärryillä, niin miten ikäihmiset onnistuvat saamaan palveluita ollenkaan.

– Kun monikaan ei taida noita puhelinjuttuja osata, kun niissä pyydetään, että paina tätä ja tätä ja on niitä takaisinsoittoja ja muita.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän