Kännyköinti häiritsee koulunkäyntiä

0
Luvatta kuvaaminen ja materiaalin levittäminen on Hirvikoskella opiskelevan Nico Rantalan ja Alissa Heinosen mielestä kännyköiden ikävin puoli välitunneilla.

LOIMAA/HIRVIKOSKI Älypuhelimet ovat tuoneet uudenlaisia haasteita koulumaailmaan, eikä lainsäädäntö ole pysynyt ongelman perässä. Hirvikosken yhtenäiskoulun rehtori Jari Schwartz sanoo, että esimerkiksi välitunti luokitellaan lain mukaan oppilaan vapaa-ajaksi, vaikka silloin pitääkin pysyä koulun alueella. Etenkin yläkoululaiset viettävät varttituntinsa usein kännykkä kädessä.

Ongelmia syntyy, kun toisia kuvataan tai videoidaan ja materiaali levitetään sosiaalisen median kanaviin. Kuvia ja videoita myös kommentoidaan. Schwartz sanookin, ettei moni ymmärrä syyllistyvänsä silloin rikokseen, josta voidaan tehdä rikosilmoitus.

– Se on erittäin rajua kiusaamista, joka horjuttaa kiusattavan turvallisuudentunnetta pahasti, hän myös muistuttaa.

Usein on lisäksi niin, että videointi tai kuvaaminen on tapahtunut vapaa-ajalla, mutta levittäminen ja kommentointi sitten koulussa.

– Oppilas on saattanut kuvata itseään ja laittanut materiaalin some-kanavilleen. Sitten kun sieltä tulee ikävää palautetta kavereilta, selvittelemme niitä täällä.

Schwartzin mukaan kiusaamistapauksia nousee esiin koulussa säännöllisesti, ja tänäkin lukuvuotena niitä on jouduttu ratkomaan jonkun verran. Asiaa mutkistaa myös se, että kerran leviämään lähtenyttä materiaalia ei pysty enää täysin poistamaan.

– Juuri oli yksi monen vuoden takainen tapaus, jota selvitimme.

Ongelmia kännyköiden kanssa on myös oppitunneilla, vaikka Jari Schwartz korostaakin, että ei läheskään kaikissa luokissa. Haasteet painottuvat erityisesti yläluokille ja niissäkin vain joihinkin.

Eniten Schwartz murehtii sitä, että kännykän käyttö häiritsee ennen muuta oppilaan omaa oppimista.

– Siitä syntyy helposti kierre: kun tunnilla ei seuraa opetusta, sitten tarvitaankin tukitoimia oppimiseen.

Opettajan keinot kännykän pois ottamiseen ovat rajalliset. Opetuslain mukaan rehtori tai opettaja voi ottaa haltuunsa esineen, jolla oppilas häiritsee opetusta tai oppimista. Käytännössä se voi olla hankalaa.

– Siitä voi tulla isompi konflikti ja tunteet käydä kuumana. Kännykkä on kuitenkin niin tärkeä nuorille, Schwartz toteaa ja sanoo, että toisinaan hänet kutsutaan sen vuoksi paikalle.

Tilanteista on selvitty aina puhumalla tai normaaleilla kurinpitotoimenpiteillä, kuten rehtorin puhuttelulla tai jälki-istunnolla.

Lähtökohta tunneilla kuitenkin on, että kännykät pidetään pois, ja mieluiten repussa, josta niitä ei kaiveta niin helposti esiin kuin vaikkapa taskusta. Schwartzin mukaan kännykkäasiasta on puhuttu, ja siihen on myös puututtu tämän lukuvuoden aikana entistä enemmän.

– Tilanne on helpottunut, mutta se vaatii sen, että asiaa pidetään koko ajan esillä.

HIRVIKOSKEN yhtenäiskoulun 9 E -luokkaa käyvä Nico Rantala sanoo kännyköiden käytön olevan hyvin yleistä oppitunneilla. Tehtävien sijaan usein joko pelataan tai ollaan sosiaalisessa mediassa.

– Melkein joka tunti pitää puuttua, hän harmittelee, vaikka myöntää itsekin tekevänsä samaa.

Myös 8 C:n oppilas Alissa Heinonen sanoo, että kännykät ovat aika paljon esillä oppitunneilla. Myös hänellä itsellään.

– Jos on joku tylsä tunti, saatan somettaa. Pari kertaa siitä on minulle sanottukin.

Eniten harmia Alissan mukaan aiheuttaa kuitenkin kuvaaminen, vaikka hän ei ole itse joutunut kohteeksi.

– Kavereita on kuvattu välitunneilla, ja sitten julkaistu ne jossain. He eivät ole edes tienneet siitä. Se on tosi häiritsevää.

Nico puolestaan sanoo joutuneensa itse kuvaamisen kohteeksi, mutta pahempaa oli kuitenkin silloin, kun sosiaalisessa mediassa kirjoitettiin hänestä ikävästi.

– Meinasin tehdä silloin kunnianloukkausilmoituksen, mutta saimme sovittua asian.

Sekä Alissan että Nicon mielestä kännykän käyttöä voisi hyvin rajoittaa koulussa enemmän, mutta käytännön syistä puhelinta ei voi jättää kokonaan pois.

– Esimerkiksi taksikuski voi lähettää minulle viestin, jos myöhästyy. Jos puhelinta ei ole, en saa tietoa mistään, Nico sanoo.