Kuormat kunnolla paikoilleen vierailla koneilla ilman kotikenttäetua

0
Ilari Salomaan mukaan oli hyvä päästä heti aamusta trukkitehtävän pariin, jotta hoksottimet ovat hereillä koko päivän ajan.

LOIMAA Taitaja 2023 -kilpailujen semifinaalit järjestettiin tällä viikolla 30 ammatillisessa oppilaitoksessa ympäri Suomea. Semifinaaleihin ilmoittautui 1 646 opiskelijaa kilpailemaan 47 lajin parissa.

Kuljetuslogistiikan semifinaalien yhtenä järjestämispaikkana toimi Novidan Hämeentien toimipiste. Kotikenttäedun välttämiseksi opiskelijat mittelivät tehtävien parissa muissa kuin omassa koulussaan.

Tiistaina Hämeentiellä kilpaili viisi opiskelijaa Lahdesta ja yksi Jyväskylästä. Keskiviikkona taitojaan testasi viisi opiskelijaa Tampereelta ja yksi Kajaanista. Neljä Novidan opiskelijaa osallistui semifinaaliin Helsingissä.

Semifinaali koostui kolmesta moduulista, jotka olivat teoriatiedon hallinta, kuorman varmistaminen ja työkoneen käyttö. Teoriakokeessa kilpailijat vastasivat logistiikka-alan yrittäjyyttä, kestävää kehitystä, työ- ja liikenneturvallisuutta sekä työkyvyn edistämistä koskeviin kirjallisiin kysymyksiin.

Kuorman varmistamistehtävä aiheutti Novidan logistiikka-alan opettajan Ari Ojalan mukaan eniten vaikeuksia kilpailijoille, eikä kukaan kilpailijoista kerännyt tehtävästä kiitettäviä pisteitä.

Tarkastelussa kuorman standardien mukaisen varmistamisen ja perusteluiden lisäksi huomiota kiinnitettiin työturvallisuuteen, rahtikirjojen täyttämiseen, siisteyteen ja asiakaspalveluun.

– Muuten meni mielestäni aika hyvin ja tehtävä oli mukava, mutta kirjalliset osuudet eivät oikein onnistuneet, lahtelaisen Koulutuskeskus Salpauksen edustaja Olli Suominen harmitteli.

Työkonetehtävässä siirrettiin trukilla kolme lavaa paikasta toiseen ahtaan radan sisällä. Vierailla koneilla operointi aiheutti kisailijoille päänvaivaa, mutta valtaosa selvisi tehtävästä kunniakkaasti ennen 45 minuutin määräajan täyttymistä.

– Varsinkin kulman taakse sijoitus ja trukin kaikkien kulmien hahmotus vaatii tarkkuutta. Tehtävässä piti hallita koneen kaikki ominaisuudet, moduulin valvojana toiminut Seppo Pessi kertoi.

– Mielestäni riittävän haastava semifinaalitehtäväksi. Varsinkin, kun en tuollaisella trukilla ollut aiemmin tehnyt tarkkaa käsittelytehtävää, Jyväskylän Gradian semi-itsevarmaksi itseään kuvaillut opiskelija Ilari Salomaa summasi.

Molempien päivien parhaiten suoriutunut kisaaja pääsee toukokuussa Espoossa järjestettäviin Taitaja 2023 -finaaleihin.

Loimaalla logistiikka-alan koulutus aloitettiin vuonna 2009 ja alalle on valmistunut noin 200 ammattilaista. Työllisyysnäkymät ovat Ari Ojalan mukaan hyvät ja kaikki halukkaat pääsevät alalle töihin.

– Arviolta kaksi kolmasosaa valmistuneista on jäänyt alalle. Joko kuljettajiksi tai sitten varastoille tai muihin alan tehtäviin, Ojala arvioi.