Nostolava-auto palaa Loimaalle

0
Nostolava-auto mahdollistaa monenlaiset pelastustyöt myrskytuhojen raivaamisesta turvalliseen kattotyöskentelyyn. Uuden auton käyttöä opetellaan Loimaalla parhaillaan, nostokorissa ylipalomies Miika Mattila ja palomies Vesa Noponen. Kuva: Kati Uusitalo

Loimaa

Punainen Mercedes-Benz kuorma-auto näyttää pieneltä, kun sen ympärillä on paksut tukijalat maassa ja auton lavalta nousee yli Loimaan paloaseman korkean tornin nosturin kori ja sen sisällä pari pelastajaa.

Loimaan paloasemalla harjoitellaan lähiviikot uuden nostolava-auton käyttöä. Yli kuusi vuotta ( LL 13.2.2016) ilman omaa nostolava-autoa ollut asema sai sellaisen jälleen vahvuuteensa, ja viralliseen pelastuskäyttöön se saadaan koulutusten jälkeen kuukauden-parin sisällä.

– Joka työvuorolle on tarkoitus kouluttaa yksi palomies sitä käyttämään, Loimaalla auton käyttökoulutusta antava ylipalomies Miika Mattila sanoo.

Asemalla ollaan tyytyväisiä nostolava-auton saamiseen Loimaalle. Tähän asti lähimmät autot ovat sijainneet Turussa, Forssassa ja Huittisissa.

– Ne ovat auttamattomasti liian kaukana. Sieltä kestää auton tulla 40 minuuttia.

Auto on aiempia käytännöllisempi ja sen saa pystytettyä epätasaisempaankin paikkaan, Miika Mattila kiittelee. Auto on myös nykyaikaisempi tekniikaltaan ja sisältää paljon automatiikkaa.

Erityisen mieluista on sen ulottuvuus.

Nostolavalla päästään peräti 44:ään metriin, kun useimmat täkäläiset kerrostalot ovat noin 30 metriä korkeita.

– Viljasiiloja on 60-metrisiäkin, mutta Pemamekin halli taitaa olla alueen korkein rakennus tällä hetkellä.

Sivuittain ulottuvuus on 20 metriä.

– Riippuu tietenkin siitä, miten paljon porukkaa on kyydissä.

Jos korissa on enemmän porukkaa, sitä ei voi nostaa eikä liikuttaa sivuittain yhtä ääriasentoon kuin pelkän ohjaajan kuormalla.

– Auto takaa paremman mahdollisuuden turvalliseen kattotyöskentelyyn vaikkapa tilanteissa, joissa rakennuksessa on ullakolla tai kattorakenteissa palo.

Näissä tilanteissa katolle pitää päästä tekemään savukaasuille poistoaukkoja, jotta palo saadaan rajoitettua ullakkoon ja se ei lähde leviämään.

Tulipalojen lisäksi nostolava-autosta on apua monissa muissakin tapauksissa.

– Esimerkiksi kuivureissa muistan tapahtuneen joitakin sairauskohtauksia vuosien varrella. Myrskyvaurioissa päästään turvallisemmin käsiksi konkeloihin, kun juuttuneita puita saadaan pudotettua ylhäältä alaspäin, Miika Mattila listaa ja arvelee, että moneen muuhunkin tilanteeseen nostolava-autoa vielä keksitään käyttää.

Pelastustilanteissa kalustoa ja osaamista joudutaan monesti soveltamaan, sillä tilanteet ovat harvoin samanlaisia.

Ennen varsinaista käyttöönottoa pelastajille pitää saada kokemusta nostimen puikoissa, jotta nämä osaavat luottaa autoon ja osaavat sitä turvallisesti käyttää. Nostolavaa käytettäessä pitää huomioida etäisyydet vaikkapa kiinteistöihin ja esteet, kuten sähkölangat.

– Jotta nostotyö on turvallista, auto pitää osata laittaa turvalliseen paikkaan, jossa maa ei esimerkiksi petä.

Myös tukijaloilla ja niiden paikalla on merkitystä.

– Ne laitetaan mahdollisimman pitkälle sille puolelle, missä halutaan tehdä töitä.