Juoksutytöstä konttorinjohtajaksi – Merja Laapotti on kasvanut säästöpankissa tehtävästä toiseen

0
Merja Laapotti on ollut pankkialalla 1980-luvulta saakka. Oma säästöpankin Loimaan konttorin johtajana hän näkee roolikseen olla helposti lähestyttävä, läsnäoleva ja luotettava - vähän kuin koko pankinkin roolin. Kuva: Kati Uusitalo

Torin varressa entisessä Liedon Säästöpankin konttorissa eletään parhaillaan vaihdosta, sillä siitä tuli keskiviikkona Oma Säästöpankki. Se merkitsee jo 38 vuotta pankissa työskenneelle Merja Laapotille myös muuta uutta, sillä hän siirtyy uuden pankin Loimaan konttorin johtajaksi.

– Aloitin aikoinaan juoksutyttönä kesätöissä, toisena kesänä pääsin puhelinvaihteeseen, hän muistelee pankkiuransa alkua.

1980-luvulla alkoivat pankkikortit ja muut vasta tehdä tuloaan ja pankin tiskillä riitti asiakkaita.

– Varsinkin palkkapäivinä oli jonoa.

Suunta pankkimaailmassa on sen jälkeen ollut kohti sähköisiä palveluja, mutta Merja Laapotti arvioi, että palvelu palaa.

– Sen vuoksi meillä on laajat aukioloajat ja ihminen paikalla. Tänne voi tulla vaikka kelloa kysymään.

Omaksi roolikseen hän näkee olla helposti lähestyttävä, läsnäoleva ja luotettava – vähän kuin koko pankinkin roolin.

Ajatuksena on, että pankki näkyisi enemmän, muuallakin kuin konttorissa.

– Lähdemme tapahtumiin ja vierailemme vaikkapa yhdistysten kokoontumisissa.

Häntä kysyttiin konttorinjohtajaksi useammankin kertaa ja vasta sitten hän suostui, kun oli ensin miettinyt asian itse ja Loimaan konttorin työkavereidensa kanssa puhunut asian, ja saanut heiltä vankan tuen tehtävään.

– Porukalla tehdään, en sovi päällepäsmäriksi, enkä haluakaan.

Pankin porukkaan hänellä on täysi luotto – ja miksei olisi, kun hän on pitkään tuntenut työkaverinsa ja tietää näiden osaamisen. Anne Collinin kanssa hän on työskennellyt jo peräti 29 vuotta.

– Me ollaan melkein kuin vanha aviopari, tunnetaan toisemme jo niin hyvin. Melkein jo kengän asennostakin tiedetään mitä toinen ajattelee, Merja Laapotti sanoo hymyillen ja toteaa, että koskaan ei edes riidellä.

Luottamuksen omaan porukkaan hän näkee helpottavan pankin antaman palvelulupauksen täyttämistä. Asiat halutaan hoitaa ripeästi ja tehdä päätökset heti.

– Kaikilla on vapaus ja vastuu, ja jokaisella oikeus tehdä esimerkiksi lainapäätöksiä. Toki miljoonaluokan asiat ovat erikseen.

– Kaikkeen ei voida lähteä mukaan, se on selvää. Mutta se sanotaan heti, eikä mennä jonkun kaukaisen pomon selän taakse.

Ripeydellä on kuitenkin hintansa, tai oikeastaan arvonsa, hän sanoo.

– Emme ole ehkä pankkien halvin, mutta tarjoamme viiden tähden palvelua ja sitä ei saa itsepalvelun hinnoilla.

Henkilökohtaisen palvelun lisäksi digipalveluja kaikessa kirjossaan saa vastedeskin, mutta asiakkaan valitsemassa suhteessa.

Uuden pankin tietojärjestelmien mukaan Loimaan konttorilla on noin 3 000 asiakasta.

– Paljon on muualla asuvia ja täältä lähtöisin olevia.

Vaikka nimi muuttuu, historiasta ollaan ylpeitä ja säästöpankkiaate pysyy.

– Oma Säästöpankki on Suomen suurin itsenäinen säästöpankki. Emme kuulu säästöpankkiryhmään.

Liedon Säästöpankkikin jää elämään, mutta säätiönä, joka jakaa voittovaroja toimialueen kehittämiseen, kasvatukseen ja koulutukseen, vapaaehtoistoimintaan ja hyväntekeväisyyteen.

Vielä hiljattain pankinjohtajan miellettiin olevan ennemminkin mies, mutta tänä päivänä nainen ei ole tehtävässä ollenkaan harvinaisuus.

– Meilläkin on Varsinais-Suomessa kahdeksan konttoria, joista kuutta johtaa nainen ja kahta mies.

Merja Laapotti arvelee, että kun naisia, ja vieläpä nuoriakin naisia on nähty maan johdossa ja johtotehtävissä ylipäätään, se kannustaa muitakin.

Kokemus ja osaaminen tuo varmuutta, eikä itseään kannata muutenkaan vähätellä. Tehtäviin voi kasvaa – ja itseään niihin kasvattaa, niin on hänkin tehnyt.

– Olen käskenyt itseäni olemaan rohkea. En ole oikeastaan ollenkaan ulospäinsuuntautunut tyyppi, ennemminkin lueskelija ja mietiskelijä.

Vähän jännittäjäkin.

– Mutta sitten kun istun asiakkaan kanssa alas, en enää jännitä yhtään.

Joskus jännittää asiakaskin, hän tietää ja sanoo osaavansa asettua asiakkaan asemaan.

– Silloin sanon, että ei mitään hätää.

Pitkän pankkiuran takana Merja Laapotti arvelee olevan halu olla avuksi ihmisille.

– Se on parasta, kun tulee vaikka uusi asiakas ja saan ratkaista asiat ja laittaa hänelle kaiken järjestykseen.