Kauppareissua suunnitellaan nyt entistä tarkemmin

0
Oripääläinen perheenäiti Sari Mäentausta sanoo käyvänsä pari kertaa viikossa kaupassa. Kohonneiden hintojen vuoksi viisihenkisessä perheessä joudutaan tinkimään nykyään esimerkiksi kotimaisuudesta. Kuva: Sari Holappa

LOIMAAN Citymarketin kauppias Jyrki Koenkytö on huomannut yhden selkeän muutoksen ihmisten ostoskäyttäytymisessä viime aikoina: kauppalaput ovat tehneet paluun yhä useamman käteen. Vaihtoehtoisesti käytössä on kännykkäversio perinteisen lapun sijaan.

– Se on tosi järkevää ja vastuullista, koska näin saadaan vähennettyä hävikkiä.

Se osoittaa hänen mielestään sen, että ihmiset suunnittelevat ostoksensa entistä tarkemmin.

Suunnitelmallisuudesta kertoo myös keskiostosten kasvu. Loimaan Prisman palvelupäällikkö Terhi Marku sanoo koronan muuttaneen ihmisten ostoskäyttäytymistä niin, että kaupassa käydään harvemmin ja ostetaan kerralla enemmän.

– Kun korona loppui, palattiin hiukaksi aikaa entiseen, mutta nyt tuntuu, että ostetaan taas kerralla enemmän, hän kertoo.

LIDLIN Loimaan myymälästä vastaava myyntipäällikkö Mikko Nikander sanoo puolestaan ihmisten kiinnittävän paljon huomiota hintoihin.

– Pääsääntöisesti asiakkaat ostavat edelleen samoja tuotteita, mutta niistä valitaan useammin se edullisin vaihtoehto.

Hänen mukaansa kaupan omat merkit ovat aina olleet suosittuja, ja yleisen hintatason nousun myötä niitä ostetaan entistä enemmän.

Sen sijaan Citymarketissa ja Prismassa vastaava ilmiö ei ole niin silmiinpistävä.

– Ehkä on hiukan siirrytty edullisempiin vaihtoehtoihin. Esimerkiksi kalliimmat lihatuotteet ja kala eivät mene enää niin hyvin, Koenkytö sanoo.

Terhi Marku ei ole puolestaan huomannut halvempien tuotteiden nousseen mitenkään erityisen suosituiksi.

– Esimerkiksi jauhelihasta ei voi sanoa, ostetaanko nykyään mieluummin sitä halvempaa vai kalliimpaa.

ENTISEEN malliin ostetaan Koenkydön mukaan myös hedelmiä ja vihanneksia, joiden suosio nousee yleensä kesää kohden, kun kotimainen tarjonta lisääntyy. Viime aikoina ostokärryistä on löytynyt enemmän myös eineksiä sekä herkkuja sipseistä karkkeihin.

– Olen huomannut jo aikaisempien taantumien aikana, että herkkujen ostaminen lisääntyy.
Kauppias arvelee sen liittyvän siihen, että karkit ja sipsit tuovat arkeen pientä luksusta, kun muuten kaikessa pitää olla tarkempi.

Hintojen nousu näkyy ja tuntuu kauppalaskussa

LOIMAA, ORIPÄÄ Viisihenkisen perheen äiti Sari Mäentausta kertoo käyvänsä keskimäärin pari kertaa viikossa kaupassa. Hintojen nousun myötä kauppalaskun loppusumma on parikymppiä enemmän kuin ennen. Siitäkin huolimatta, että hän on vaihtanut jotkut kotimaiset tuotteet ulkomaisiin ja maidon kaupan omaan merkkiin. Hänen ostoskärrystään löytyy nykyään myös alennuslapuilla merkittyä lihaa.

– Ennen en ostanut sitä, koska ajattelin, että ehkä joku muu tarvitsee sitä kipeämmin. Nykyään, jos näen alennuslihaa, ostan ja pistän pakkaseen, hän kertoo muutoksesta.

Lihaa myös syödään perheessä nykyään hiukan harvemmin, mutta sen laadusta Mäentausta ei ole halunnut tinkiä.

– Olen sitten tinkinyt jostain muusta. Esimerkiksi kotimaisia tomaatteja en ole ostanut moneen kuukauteen.

KORKEAT hinnat eivät ole Sari Mäentaustan mielestä pelkästään inflaation syytä.
– Kyllä ne ovat nousseet paljon enemmän kuin pelkän inflaation verran, hän pohtii.

Saman johtopäätöksen on tehnyt ruokaostoksilla ollut Paavo Taberman, joka sanoo seuraavansa aktiivisesti erityisesti lihan, mutta myös muiden tuotteiden hintoja.

– Parin vuoden takaiseen verrattuna kauppalasku on jopa kaksinkertaistunut.

Hän sanoo nykyään katsovansa tarkemmin kilohintoja, ja ostavansa esimerkiksi isompia pakkauksia. Jos ostettavaa on enemmän vaikkapa isommalle porukalle illanistujaisia varten, hän valitsee ostospaikkansa hinnan perusteella.

– En kuitenkaan tingi mausta tai laadusta.