Elämyspyöräily onnistuu nyt oransseilla kaupunkipyörillä

0
Kokeiltavana olevia elämyskäyttöön parhaiten sopivia kaupunkipyöriä löytyy viideltä pysäkiltä.

LOIMAA Yhteiskäyttöiset kaupunkipyörät ilmestyivät Loimaalle viidelle asemapaikalle viime viikon lopulla.

Kokeiltavana olevia kaupunkipyöriä on yhteensä 20, ja niitä löytyy Keilahallilta, Prismalta, Pääterveysasemalta, Kauppatorilta ja juna-asemalta. Asemapaikoilla ei ole kiinteitä pyöräparkkeja, vaan ne toimivat digitaalisesti.

Pyörät Loimaalle toimittaa tanskalainen Donkey Republic, ja niitä hallinnoi kouvolalainen Kaakau. Loimaan kaupunkipyöräkokeilu on osa EU-rahoitteista Scale Up -hanketta ja käytännön järjestelyistä ovat vastanneet Varsinais-Suomen liitto ja Valonia yhdessä Loimaan kaupungin kanssa. Kokeilu kestää lokakuun loppuun asti.

– Vielä en ole katsonut tilastoja. Muutama vuokraus ainakin tullut, kun pyörät ovat vaihtaneet paikkoja pysäkeillä, Kaakaun toimitusjohtaja Aleksanteri Repo kertoo.

Pyörien vuokraus tapahtuu mobiilisovelluksen avulla. Sovellukseen luodaan tili maksutietojen kera, ja sitten kartalta näkee yksilöllisesti nimettyjen pyörien sijainnit. Pyörän lukitus avataan ja vuokraus päätetään bluetooth-yhteyden avulla.

Pyörän vuokrauksen minimihinta on puolitoista euroa, jolla saa pyöräillä ensimmäisen vartin ajan. Vuokrahinta alenee käyttöajan mukaan, ja koko päivän mittainen vuokraus maksaa 12 euroa. Sovelluksella vuokrattavia pyöriä löytyy useasta kaupungista Suomesta ja ympäri Eurooppaa.

Normaalisti Kaakau toimittaa kohteisiin uudet pyörät, mutta Loimaan kokeilu tuli yrityksen tietoon niin nopealla aikataululla, ettei uusia pyöriä ollut vapaana. Hyväkuntoisia, hieman käytettyjä pyöriä löytyi Kööpenhaminasta.

– Juhannuksen jälkeisellä viikolla haettiin ne sellaisella road tripillä pakettiauton kanssa ja viime viikolla saatiin pyörät liikenteeseen, Repo kertoo.

Aivan kahtakymmentä pyörää ei Loimaan pisteiltä vielä löydy, sillä muutama pyöristä vaatii lisähuoltoa. Huollettujen pyörien mukana toimitetaan myös vielä puuttuvat pysäkkien infokyltit sekä uudet teippaukset pyöriin.

– Toivottavasti infokyltit saadaan toimitettua ensi viikolla. Loimaa oli uusinut graafisen ilmeen, ja me oli teetetty tarrat vanhalla ilmeellä. Uudella ilmeellä varustetut tarrat on laitettu painoon, ja ne pyritään saamaan paikoilleen ensi viikon aikana.

Pienillä paikkakunnilla ja pienillä pyörämäärillä kaupunkipyöräily keskittyy Revon mukaan vahvasti elämyspyöräilyyn eli turismiin, kesätapahtumiin ja illanviettoon. Työmatkapyöräilyyn pieni pyörämäärä taipuu huonosti.

– Seurataan, miten Loimaalla ihmiset löytävät pyörien vapaa-ajan ja huvikäytön. Jos tulee paljon toiveita saada pyöriä lähemmäs tiettyjä asuinalueita, niin meille rakentuu kuva siitä, missä palvelun pitäisi olla.

Tulevaisuus riippuu vahvasti käyttäjien palautteesta ja Repo toivookin kommentteja ja kehitysehdotuksia joko mobiilisovelluksen kautta tai suoraan Loimaan kaupungille. Kokeilun tarkoituksena on saada loimaalaiset innostumaan pyöräilystä sekä kokeilemaan ja kehittämään palvelua.

– Sitten mietitään, että tarvitaanko vaikka tuplamäärä pyöriä tai sata pyörää, ja miten pyöräpisteet tulee asetella.