Kolmen radan kunto kohenee tänä kesänä Loimaalla – riittääkö hake jatkossa, vai korvaako kivi purun kokonaan?

0
Liikuntapaikkahoitaja Anssi Salminen oli tiistaina levittämässä soraa Eteläisen kuntoreitin pururadalle. Paikoitellen soraa tulee 5-10 sentin kerros.

Loimaa

Sorakasat Eteläisen kuntoreitin varressa katoavat nopeasti, kun kiveä levitetään traktorin lavalta mattona reilun parin kilometrin pituiselle pururadalle. Puuhaketta Suopellon kulmassa sijaitseva rata saa vielä odottaa.

– Reitille levitetään ehkä ensi vuonna vielä mursketta ja sen annetaan painua ennen kuin sinne levitetään purua, kaupungininsinööri Osmo Hongisto sanoo tiistaina alkaneista kunnostustöistä.

Soranajon lisäksi on tarkoitus leventää reitin uraa hieman nykyistä leveämmäksi.

– Kävelyä varten se tietenkin riittää, mutta kun hiihtokaudella sitä ajetaan paanakoneella, niin sen olisi kätevä olla napsun leveämpi.

– Jos käy jossain muualla, niin monessa paikkaa huomaa, että pururatoja ei kauheasti enää ole, vaan ne ovat pääasiassa kivituhkaa, Osmo Hongisto sanoo.

Pururadoille käytettävää haketta on vaikea saada ja se on nykyään myös aika kallista.

Hake haluttaisiin paljolti polttaa energiaksi kaukolämmössä.

– Meilläkin Kertunmäki ja Hirvikoski ovat nyt kivituhkaa.

Puru on hänen mielestään kuitenkin hyvä aines radoille, sillä se on ratojen käyttäjille miellyttävä.

– Se joustaa tossujen alla. Lisäksi purulla pääsee pienemmällä lumella hiihtämään. Kivi tulee lumen läpi herkästi ja raapii suksen pohjat.

Kaupungin tämänvuotisiin kuntoreittien kunnostustöihin kuuluu Eteläisen kuntoradan lisäksi myös Hirvikosken pururadan takaosa, jonne oli jäänyt pintamurskeeseen isoja kiviä.

– Se on vielä lanaamatta, mutta muuten valmis. Myös Kertunmäelle viedään mursketta.

Ensi vuodelle on radoilla odotettavissa valaistushommia, Osmo Hongisto summaa, mutta muistuttaa, että riippuu käytettävissä olevasta rahasta, miten paljon ratoja päästään kunnostamaan.

Ainakin Alastarolla olisi tarkoitus ryhtyä vaihtamaan kuntoreitillä lamppuja. Myös Juvan reitillä on valaistushommia edessä.

– Siellä on niin paljon lamppuja, että raha ei riitä saada sitä kerralla kuntoon, hän arvelee.

Muuten rata on hänen mukaansa kohtalaisen hyvässä kunnossa, koska siellä tehtiin reilut 10 vuotta sitten isot kunnostustyöt.