Roope Järvi kiihdytti jokkiksen simulaattorimestaruuteen

0
Roope Järven kesä on kulunut lähinnä uutta jokkisautoa rassaillessa. E-jokkiksen SM-kisoihin hän kertoo valmistautuneensa muutaman päivän ajan, sillä kisarata julkaistiin alle viikko ennen kilpailua.

AUTOURHEILU Loimaan Urheiluautoilijoita edustava Roope Järvi voitti digitaalisen jokkiksen, eli e-jokkiksen Suomen mestaruuden. Ensimmäiset Autourheilun Kansallisen Keskusliiton (AKK) järjestämät e-jokkiksen SM-kilpailut ajettiin Jyväskylän MM-rallin yhteydessä Jyväskylän Paviljongilla viime viikon perjantaina.

– Mestaruus oli aika suuri yllätys, sillä en kilpailuun mitenkään ennakkosuosikkina lähtenyt, Järvi kommentoi ja kertoo “kyläkisoistakin” tulleen aiemmin a-finaalipaikkoja, mutta voitot ovat loimaalaista karttaneet.

Järvi pokkasi mestaruuden vakuuttavien ajoesitysten jälkeen. Alkuerästä hän eteni välieriin hallitusti toisena maaliintulijana ja välierän sekä semifinaalin hän voitti selvällä erolla kilpakumppaneihin.

A-finaalissa Järvi ajoi ensimmäiseen mutkaan kolmospaikalta ja kärkikaksikon vetäessä mutkan hieman leveäksi ampaisi Järvi selkeään johtoon.

– Sen jälkeen ajoin loppukisan kärjessä, vaikka takaa-ajajat kirivätkin vähän turhan lähelle lopussa.

E-jokkista ajetaan lähinnä talvikaudella, ja Järvikin kertoo kesän kuluneen lähinnä verstaalla uutta jokkisautoa rakennellessa.

– On tällä jo kerennyt vähän ajamaankin, ja toki kesällä muutakin ohjelmaa on kuin pelkkää jokkista.

Digitaalista jokkista on ajettu Suomessa vuosituhannen vaihteesta asti, ja isommaksi ilmiöksi laji on noussut vuoden 2019 jälkeen. Tällöin e-jokkiksen perustaja Timo Pohja alkoi keräämään laajempaa kilpailijakuntaa ja suurempia kilpailuja simulaattoriajoihin.

Laajempaa kilpailukuntaa simulaattorin pariin on myös löytynyt. Kilpailijanumeroita on jaettu yhteensä 450, joista suuri osa on aktiivisesti mukana syksystä kevääseen kestävällä e-jokkis-kaudella. Ratoja rfactor-pelialustalle on mallinnettu noin 30, ja radat ovat tarkkoja mallinnuksia oikeista jokkisradoista.

– Kaikki korkeuserot, radan pinnat ja kallistukset on samat kuin oikeilla radoilla. Itse pelialusta rajoittaa hieman, koska se on niin vanha. Kehitettävää olisi paljon lähinnä grafiikoiden suhteen, mutta myös esimerkiksi auton kääntösäde on paljon pienempi.

SM-kisoissa oli 24 kilpailijaa, joista 12 eteni mukaan karsintakisojen perusteella ja 12 edellisten suoritusten pohjalta. Ikähaitari oli laaja – nuorin finalisti oli kymmenvuotias ja vanhimmat lähentelivät viittäkymppiä.

– Ei tietokoneet katso ikää, ja nuoremmilla saattaa olla helpompaakin ajaa simulaattorilla. Tarkkaa suhdelukua en tiedä, mutta valtaosalla e-jokkista ajavista on jonkinlainen kytkös myös oikeaan jokkikseen, Järvi pohtii.

E-jokkiksen pystyy Järven mukaan aloittamaan hyvin markettitavaralla, mutta nälkä kasvaa helposti syödessä. Pelkästään hyvä ratti voi maksaa yli tuhat euroa ja polkimet saman verran. Kaikkineen ajolaitteisiin voi upota jopa yli 5 000 euroa, ja lisäksi jonkinlainen tietokone ja näyttökin pitää olla.

– Oman setin olen kasannut pääosin itse niistä laitteista, joita olen käsiini saanut. Rahaa settiin on mennyt hieman alle 500 euroa.