Auroja kiillotettiin kuuliaisilla hevosvoimilla

0
Säätö- ja huoltotaukoja tarvittiin aika ajoin vanhojen koneiden päästyä jälleen tositoimiin.

LOIMAA Maa kääntyi Virttaalla leppoisalla vauhdilla sunnuntaina, kun Virttaan seudun kyläyhdistyksen järjestämä Aurojen kiillotuspäivä keräsi vanhoja työkoneita maanmuokkaustöihin. Aamun rankempi sadekuuro ehti väistyä ennen tapahtuman alkua, ja aurinkokin pilkisteli välillä kyntäjien riemuksi. Eikä kyntötöistä muutenkaan riemua puutu, vaikka hytittömän traktorin pintaan hieman pisaroita putoilisikin.

– Enemmän se sade varmasti haittaa yleisön viihtyvyyttä, ei pieni ropina kyntämiseen vaikuta, tapahtuman järjestäjänä toiminut ja kahdella Zetorilla mukana ollut Heikki Tenkanen kommentoi.

Yleisöä paikalle olikin saapunut runsaasti, kuten myös kyntäjiä. Maata kääntämässä kiersivät Zetorit, Valmetit, Massikat ja Deutzit – vanhimmat traktoreista olivat peräisin 50-luvulta. Eero Kontulainen saapui vuoden 1960 Massey Ferguson 25 -traktorillaan, jonka hän kertoi olevan latolöytö.

– Ladon viimeisestä nurkasta pahnojen alta tämän kaivoin. Perässä olevat hieman harvinaisemmat Massikan omat aurat löytyivät samasta paikasta, Kontulainen kertoi.

Kontulainen on omistanut silmäteränsä noin 20 vuoden ajan. Massikka on tavallisesti mökkikäytössä, jossa huviajeluiden lisäksi muokkautuvat naapurienkin perunamaat.

– Ollut mukava nähdä muita kyntäjiä ja paljon yleisöä täällä.

Puolen päivän aikaan koneet hiljenivät hetkeksi ja kyntöestradille pääsivät 18-vuotias Hallanvaara ja vuotta vanhempi Kenraali. Jos kokemus oli valttia traktorien ja niiden kuskien suhteen, niin ihan ensimmäistä kertaa ei suomenhevoskaksikkokaan Fiskarsin 9-auran edessä ollut.

Hevosten ohjaus sujui monia hevoskynnön suomenmestaruuksia voittaneelta Raili Mäki-Jaakkolalta helpon oloisesti. Kokeneet työhevoset eivät antaneet väenpaljouden häiritä vaan kulkivat auran edessä puheohjauksella.

– Aika usein tottelevat pelkkää puhetta, ja kun ärjyn tuolta takaa, niin tekevät kuten pitää. Kyllä tässä silti hiki tulee, yläneläinen Mäki-Jaakkola kertoi.

Vanhat ratsut tai ravurit eivät Mäki-Jaakkolan mukaan useinkaan sovellu kyntötöihin. Pieniä puoliaskelia auran edessä otettaessa vaaditaan hevoselta varmuutta ja pelottomuutta. Kuorman kasvaessa hevonen kasvattaa luontaisesti myös vauhtia, joten auran ohjaajalta vaaditaan varsinkin kilpailuissa suurta tarkkuutta, jotta pysytään oikeassa, 15 sentin syvyydessä.

– Kyllä kyntäminen on kevyempää Zetorilla, aplodien saattelemana hevoskyntöä kokeillut Tenkanen nauroi.