Marko Lantto kiihdytti EM-pronssille

0
Marko Lanton mukaan adrenaliinin määrä on mittaamaton pyörän selässä kisatessa. Nyt pyörä on telakoitu ja odottaa purkua osiin huoltoa varten.

Loimaa/Mellilä
Heidi Nurminen

Tämän kauden SM kakkonen ja EM kolmonen. Näin sijoittui melliläläisen Reckless Racing-tiimin Marko Lantto kiihdytysmoottoripyörien super twin bike -luokassa.

Lanton kipinä lajiin syntyi, kun hän kävi kerran katsomassa kisoja. Nyt hänellä on takana jo 25 vuotta niin ajo- kuin kisakokemusta ja Reckless Racing -tiimin pyöritystä.

Samanhenkisten ihmisten kokoontuminen kisoihin lisää tunnelmaa. Siellä ollaan kavereita keskenään, eikä kisoja ratkaista varikolla, vaan ajoradalla.

Ajan myötä Lantto on vaihtanut auton pyörään, sillä autolla kisaaminen ei enää yksinkertaisesti ollut hauskaa. Nyt menossa on neljäs kausi V2-koneella varustetun pyörän selässä. Se kun kehrää kuin kissa.

– Adrenaliinin määrä on mittaamaton, hän kuvailee ajamisen tunnetta.

Turvallisuudesta ei kiihdytysajoissa tingitä. Sade keskeyttää kisat, sillä peilimäisen liukkaalla radalla ei voi ajaa.

Luotiliivit, muiden suojavarusteiden lisäksi, ovat osa kuskin turvallisuutta. Radan laidalla on myös ambulanssi ja pelastuslaitoksen kalustoa, sillä nitrometaania polttoaineena käytettävässä ajoneuvossa räjähdysvaara on aina läsnä.

Lajia ei voi siis turvallisuusseikkojen vuoksi varsinaisesti treenata, vaan ajot ajetaan kilpailuissa.

Kausi koostuu viidestä kisasta, joista kaksi ajetaan Englannissa, kaksi Ruotsin Tierpissä ja yksi Saksan Hockenheimissa.

Se tietää paljon reissaamista, ja tänäkin vuonna Reckless Racing -tiimin kisarekka on ollut tien päällä kuukauden päivät. 12 makuupaikalla, saunalla, pyykinpesukoneella ja keittiöllä varustettu menopeli takaa, että kisapaikoilla kuusihenkisen tiimin fasiliteetit toimivat.

Ilmaista reissaaminen ei ole, ja taloudellisten syiden takia Lantto jätti Englannin tänä vuonna väliin. Haittaa siitä ei tosin ollut hyvin menneiden kolmen muun kilpailun ansiosta.

Kolarissa syntynyt, koneteknikon tutkinnon hankkinut Lantto on tottunut matkustelemaan, sillä työt veivät 1990-luvulla kuudeksi vuodeksi Kiinaan saakka.

Moottoriurheilu ja Alastaron rata saivat hänet muuttamaan Loimaan seudulle vuonna 2010 ja vuodesta 2013 lähtien hän on yhdessä Marko Leppäsen kanssa pyörittänyt konepajaa Mellilässä.

Päivät kuluvat alihankkijana hitsarin työssä Meyerin telakalla Turussa.

Kiihdytysajoissa Lanton isoin yhteistyökumppani ja tukija on Suomen Kasviöljykierrätys oy. Yrityksen toimitusjohtaja Jukka-Pekka Turpeinen on iloinen mahdollisuudesta olla mukana Lanton matkassa ja lupailee jatkoa.

– Eiköhän Suomen Kasviöljykierrätys ole vielä mukana ensivuonnakin, hän toteaa.

Turpeinen kehuu Lanton hitsaustaitoja ja sanoo Lanton olleen yhden tärkeimmistä henkilöistä yrityksen uuden tehtaan synnyssä.

– Hän osaa piirtää laitteen huonostakin selityksestä ja sitten hitsataan, kehuu Turpeinen.

Työn lisäksi katseet ovat jo tulevassa kisakaudessa. Pyörä puretaan osiin ja kunnostetaan. Tavoite on selvä.

–Tavoite on kirkastaa mitali, Lantto toteaa.

Hän toivoo saavansa ensi kauteen lisää tukijoita mahdollistamaan kisaamista. Suomen Kasviöljykierrätyksen lisäksi tänä vuonna mukana olivat muun muassa SPTR-asennus oy, Seinäjoen Rengaskeskus oy, Pro Line Charter, Autohuolto Maunu Loimaa, Turun Kymppipalvelu, Maanrakennus Lapiolahti ja Optimoi autosi/Tero Pietiläinen.