Rukousnauhat, horoskoopit ja pyhät yrtit

0
Arkistokuva: SSS/Jukka Vaso

Kun suomalaiset saavat uuden tuttavuuden, kysymme melkein heti kättelyssä, mitä toinen tekee työkseen tai opiskelee. Chileläiset puolestaan kysyvät, mikä on uuden tuttavuuden horoskooppimerkki. Yllätyin todella paljon siitä, kuinka kiinnostuneita chileläiset nuoret ovat astrologiasta. Lähes kaikki osaavat nimetä kuunsa ja harrastavat ainakin vähän tarot-kortteja.

Minusta on kiehtovaa, kuinka uskonnot ja perinteet sekoittuvat Chilessä. Uskonnollisuus näkyy kaduilla ja kuuluu keskusteluissa, mutta se on melko vapaata, kokeilevaa ja sallivaa. Chileläiset ovat kiinnostuneita erilaisista uskomuksista ja yhdistävät niihin liittyviä symboleita ja rituaaleja arjessaan. Se ei ole tärkeää, mihin uskoo, vaan se, että uskoo.

Yllättävän monet ovat kiinnostuneet muinaisista mytologioista, ja tapasin useammankin chileläisen, joka oli valinnut tatuointiinsa viikinkisymbolin vain siksi, että oli kiinnostunut skandinaavisesta muinaisuskosta. Eräässä hostellissa huoneet oli nimetty kreikkalaisten jumalten mukaan. Yllättäen keskustelin suomalaisista muinaisista jumalista omistajan kanssa, ja hän tunsi aiheen paljon paremmin kuin minä.

Katolisen Chilen kotien seinille on ripustettu pyhimyksiä sekä pyhien kirjojen säikeitä, kun taas rukousnauhat roikkuvat autojen ja bussien taustapeileistä. Katujen varsilla on mimitoja, eräänlaisia pieniä alttareita, jotka toimivat tapaturmissa kuolleiden muistopaikkoina. Monet käyvät kirkossa mutta eivät jumalanpalveluksessa, vaan tapaamassa tuttujaan, uskonsisaruksiaan. Toisaalta kaverini ei ollut koskaan ajatellut, että hänen kaulassaan roikkuva risti olisi jotenkin uskonnollinen symboli ennen kuin totesin, että suomalaiselle risti merkitsee kristinuskoon kuulumista.

Toisaalta myös alkuperäiskansojen tiedot ja myytit kulkevat mukana arjessa. Lähes kaikki tietävät jotain luontaislääkinnästä, sillä tiedot kulkevat perheessä sukupolvelta toiselle. Vatsakipuihin pitää valmistaa oreganoteetä, hengitysoireisiin eucalyptusta ja kurkkukipuun sitruuna-hunajavettä. Yrtit toimivat vaivaan kuin vaivaan, vaikkei suurimmalla osalla chileläisistä ole aavistustakaan, mihin ainesosiin niiden voima perustuu. Eri väriset kasvit vaikuttavat elimistöön eri tavoin. Jumaluus konkretisoituu luonnossa, ja kaikki suhtautuvat vakavasti perinteiseen rituaaliin metsäretkellä, kun uhraamme viiniä maalle.

Puheessa kuuluu sanontoja, kuten jumalan leipä, jonka merkityksen paikalliset tietävät osaamatta selittää sitä kovinkaan hyvin. Arkikielessä tärkeää ei ole, minkä uskonnon jumalaan se viittaa, vaan se, että leipä viittaa rauhanomaiseen, hyvään pyrkivään henkilöön. Monet viittaavat puheissaan toisten ihmisten auroihin ja energioihin, jotka aistivat ainakin omien sanojensa mukaan ympärillään. Toisaalta chileläiset myös toistelevat, että kaikki tapahtuu jostain syystä, uskoen suurempaan suunnitelmaan. Rakkauden, suurimman voiman, osoittaminen romanttisilla eleillä ylittää helposti kaikki suomalaiset imelyysmittarit.

Latinalaisessa Amerikassa alkuperäiskansojen ja Karibialla myös Afrikasta tuotujen orjien monijumalaiset uskonnot ovat sekoittuneet eurooppalaisten valloittajien katolisuuteen, eivätkä ole kadonneet niin kuin valloittajat aikoinaan halusivat. Alkuperäiset jumaluudet saivat vain uuden nimen katoliselta pyhimykseltä. Viimeisinä vuosikymmeninä myöhemmin saapuneet villitykset, kuten horoskoopit ja mytologiat, sopivat moninaiseen uskonnollisuuteen paremmin kuin hyvin. Ehkä maaginen realismikin vain heijastelee maailmankuvaa, jossa fiktio on osa todellisuutta.

Emilia Voltti

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän